De stöttar vinnarna av Dakar Rallyt

Bild: Goodyear

Goodyear stöttar De Rooy-teamet som vann Dakar Rallyt med offroad-däck och TPMS-teknik.

Goodyears partner Team De Rooy IVECO har gått i mål i det utmanande Dakar Rally 2023 där de lade 9 000 kilometer av varierande terräng bakom sig över hela Saudiarabien över 16 dagar. Under resan använde det holländska teamet Goodyears OFFROAD-däck och system för övervakning av däcktryck (TPMS, Tire Pressure Monitoring System) för att hålla koll på en livsviktig del av arbetet.

När den sista etappen av Dakar slutfördes på söndagen den 15 januari kröntes Boss Machinery Team De Rooy IVECO:s förare Janus Van Kasteren till mästare 2023 då han gått i mål med 1 timme och 14 minuter till godo till den närmaste rivalen. Stallkamraterna Martin och Mitchel Van Den Brink kom trea och fyra i de andra fordonen från De Rooy.

Även om Dakars steniga, sandiga och leriga terräng, tillsammans med dess branta stigningar och sluttningar, ligger långt från de utmaningar som Europas åkerier stöter på i vardagen så har Goodyear använt samma tillvägagångssätt till det som många menar är motorsportens tuffaste tävling. Däcken kräver en konstruktion som kan prestera i tävlingens krävande förhållanden och leverera maximal effektivitet, pålitlighet och prestanda.

Inför årets Dakar har Goodyears ingenjörer jobbat tillsammans med Team De Rooy under deras provkörning i Marocko för tre månader sedan. Provkörningen var en simulerad version av Dakar där man använde Saharaöknen för att återskapa de förhållanden som landskapet i Saudiarabien bjuder på. Under provkörningen utvärderades Goodyears OFFROAD-däck som har en gummiblandning som är särskilt konstruerad för offroad, djupa halkfria spår och bättre motstånd mot skärskador – egenskaper som gör dem perfekta för det oförutsägbara klimatet i Dakar.

Under de fem dagarna i Marocko testade man även det nya systemet för övervakning av däcktryck. Den inbyggda tekniken använder en sensor som sitter på däcket och informerar föraren om avvikelser i däcktrycket via en display som sitter på fordonets instrumentpanel. I bergig terräng och tuff ökenmark kan avancerade varningar för däcktemperatur och -tryck spara enormt mycket tid åt teamet då de kan vidta förebyggande åtgärder.

På vägarna i Europa kan liknande teknik spara tid och förbättra åkeriernas effektivitet och säkerhet. Goodyears TPMS-teknik gör det enklare att kontrollera däckhälsan vilket i förlängningen innebär att man inte behöver lägga lika mycket tid på rutinkontroller. En varning för lågt däcktryck leder också till lägre däckslitage och bättre bränsleeffektivitet.

– Grattis till Team De Rooy för vinsten i vad många skulle kalla en av motorsportens tuffaste utmaningar. Vi har stöttat dem med däck och lösningar för däckhantering flera gånger förut, men i år är vi särskilt stolta över att ha introducerat TPMS i deras fyra IVECO-bilar. Kombinationen av våra pålitliga däck och lösningar för däckhantering har än en gång gett resultat – den här gången för Team De Rooy i Dakar Rally, säger Maciej Szymański, Marketing Director Commercial Europe, Goodyear:

– Goodyears OFFROAD-däck har återigen hjälpt vårt team att uppnå de bästa möjliga resultaten i extremt svåra och oförutsägbara förhållanden. I år kunde vi utöver att tillhandahålla hållbarhet och bra grepp även övervaka däcktrycket fortlöpande tack vare TPMS som installerats från Goodyear. Det gjorde att vi lättare kunde anpassa vår strategi efter vägförhållanden och däckens prestanda. Vi kunde också hålla koll på däcktemperatur och -tryck, och snabbt reagera i realtid på utmaningar som annars kunde ha resulterat i långa avbrott, säger Gerard De Rooy, teamägare, Team De Rooy.

About Däckavisen 1216 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!