De har branschens nöjdaste kunder
Verkstadskedjorna Speedy bilservice, Mekonomen och MECA toppar listan över branschens nöjdaste kunder, enligt mätningen Swedish Brand Award 2022. Samtliga tre kedjor är delar av Mekonomen Company, Sveriges största koncern inom bilservice och eftermarknad.
Speedy bilservice toppar listan med den högsta nöjd-kund-index (NKI) poängen på 72, tätt följd av Mekonomen med 70 poäng och MECA med 69 poäng.
Stephan Andersson, verkstadsdirektör på Mekonomen Company, uttrycker sin tillfredsställelse över resultaten, men betonar att företaget inte har för avsikt att vila på sina lagrar. “Vi vill ständigt utvecklas och förbättras, bland annat inom vårt utbud kopplat till elbil. Men även våra varumärkens digitala bokningstjänster som gör det lika enkelt för kunden att boka en frisörtid som en bilservice är exempel som jag tror bidrar till kundnöjdheten”, säger han.
Förutom NKI mäter Swedish Brand Award också Net promoter score (NPS), som indikerar sannolikheten att en konsument skulle rekommendera ett visst varumärke till andra. Speedy bilservice stod även ut här med den högsta NPS poängen, vilket Peter Wissing, analytiker på Evimetrix, tolkar som ett tecken på att kedjan gör det rätt i sin kundrelation.
Mätningen Swedish Brand Award 2022, framtagen av Evimetrix, utvärderar företag baserat på kundnöjdhet och NPS, vilket ger en bred och detaljerad bild av företagens prestationer i kundrelationer.