De är årets bästa generalagenter i motorbranschen
MRFs medlemsföretag har för 29:e året i rad betygsatt sina generalagenter inom person- och lastbilar på en lång rad områden, som lyhördhet, biltillgång, lönsamhet och garantihantering. I dag har 2024 års vinnare korats och firats under ett evenemang på Audi Studio i Stockholm.
Motorbranschens Riksförbund (MRF) har offentliggjort resultaten av sin årliga enkät där medlemsföretagen betygsätter sina generalagenter inom person- och lastbilar på flera områden, inklusive lyhördhet, biltillgång, lönsamhet och garantihantering. Under ett evenemang på Audi Studio i Stockholm korades 2024 års bästa generalagenter.
För personbilar tog Subaru återigen hem titeln som bästa generalagent, följda av Mazda på andra plats och Cupra på tredje plats. Subaru har konsekvent legat högt i enkäten under flera år, likaså Mazda, medan Cupra, som bara deltagit i enkäten i två år, nu nått pallplats för första gången.
Filip Frennby, varumärkesdirektör på Subaru, förklarar framgångsreceptet: – Vi jobbar vidare på samma sätt som vi gjort tidigare, försöker lyssna på återförsäljarna, komma till kompromisser som tjänar båda sidorna och som är bra för alla.
För tunga fordon tog Volvo hem segern före Scania, medan Mercedes-Benz landade på tredje plats efter att ha kämpat med förändringar i organisationen och logistiken. Stefan Strand, vd för Volvo Lastvagnar Sverige, understryker vikten av dialog: – Jag vill fortsätta den här resan med fortsatt transparent dialog med alla återförsäljare.
Inom transportbilsklassen vann Isuzu för andra året i rad. Per Håkansson, märkeschef på Isuzu, betonar vikten av att återförsäljarna och generalagenterna är skickliga på sina respektive roller: – Återförsäljarna är duktiga på det de ska göra och vi ska vara duktiga på det vi ska göra.
Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, förklarar syftet med enkäten: – Syftet med enkäten och betygen är att samarbetet mellan generalagenterna och återförsäljarna ska vara så bra som möjligt. De påvisar förbättringsmöjligheter och ger generalagenterna ett kraftfullt verktyg i samarbetet med återförsäljarna.
Han tillägger: – Det vi ser är att det är otroligt viktigt med öppen dialog om man skall lyckas i enkäten men det är också viktigt att mäta och skapa lite tävling, det ger en sporre för att bli bättre.
Det är tydligt att framgång i denna enkät kräver ett starkt samarbete och en öppen dialog mellan generalagenter och återförsäljare. De vinnande företagen har visat att de kan anpassa sig och lyssna på sina partners för att leverera bästa möjliga resultat.