Danskar räknar vinterdäck
Denna veckan kan bilister runtom i Danmark se representanter från Rådet for Større Dæksikkerhed och Dækimportørforeningen på ett stort antal parkeringsplatser. De tittar närmare på däcken på de danska bilarna. Syftet är att dokumentera danskarnas val av däck för vintern. Om antalet bilar på sommardäck visar sig vara under 11 procent, vilket motsvarar ca. 285 000 bilar, blir det rekordlågt – men fortfarande alldeles för många!
Sedan 2006 har man genomfört halvårsvisa undersökningar av däck för att dokumentera danskarnas val av däck. Däckundersökningen på vintern fokusera främst på hur många bilister som kör runt på de danska vintervägarna med sommardäck.
Säkerhet och framkomlighet
“Våra däckundersökningar bidrar till att ge en bild av trafiksäkerheten i Danmark. Om flera hundratusentals bilar på sommardäck färdas på de danska vintervägarna, har vi dokumenterat ett problem som gäller både framkomlighet och trafiksäkerhet, säger Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.
I Danmark finns det i motsats till våra grannländer inget lagkrav på vinterdäck. Detta trots att det är dokumenterat att vinterdäck ger bästa greppet på våta och hala snöbelagda vägar – även om vintern är mild. Med bra grepp följer även en bra bromssträcka.
“Mängden bilar på sommardäck är ett stort problem för trafiksäkerheten när man kör runt på vägarna i vått och halt väglag. Och vi vet att många av dem gör det även i tufft vinterväder. Med däckundersökningen hjälper vi till med att dokumentera omfattningen av problemet. Det utgör en solid grund för att påminna bilisterna om att de måste komma ihåg att byta till vinterdäck, fortsätter Volker Nitz.
Uppgörelse med en myt – underlaget är mycket viktigare än temperaturen på vintern
Vid en mild vinter som i år är det viktigt för rådet att sätta fokus på att det i stor utsträckning väglaget och inte bara temperaturen som störst betydelse för på bromssträckan på vintern.
FDM kom efter ett test 2014 fram till att vinterdäck på våta vägar ger upp till 30 procent kortare bromssträcka jämfört med sommardäck. På snötäckta vägar är bromssträckan upp till 44 procent kortare på vinterdäck jämfört med sommardäck.
“Det är en myt att sommardäck bromsar bättre än vinterdäck på våta vägar på vintern. När vägarna är både kalla och våta, bromsar bilen bättre med vinterdäck och naturligtvis även på hala vägar. För vår egen och andras säkerhet i trafiken är vår klara rekommendation att köra med vinterdäck på vintern, säger Volker Nitz.
Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen kan med stor tillfredsställelse konstatera, at både myndigheter, verksamheter och organisationer med fokus på trafiksäkerhet råder bilister att köra med vinterdäck på vintern.
Hoppas den positiva utvecklingen fortsätter
I januari 2011 visade däckräkningen för första gången att antalet bilar på sommardäck på vintern var under 20 procent. För att vara exakt 19 procent. I januari 2018 rapporterade de att 11 procent av de räknade bilarna hade monterat sommardäck på vintern. Förhoppningen är att för första gången komma under 10 procent, och kunna påverka politikerna till att göra vinterdäck på vintern till ett lagkrav.
Däckräkning – Vinterdäck (inklusive heltäckande däck)
Under veck 4/2019 kommer rådet för stor däcksäkerhet och däckföretagsföreningen att utföra däckräkning på ett stort antal parkeringsplatser, köpcentra, bensinstationer etc. geografiskt fördelade över hela landet. Vid däckräkningen detekteras endast däckvalet med ögat.
För mer information se: daeksikkerhed.dk