Däckval inför Ungerns Grand Prix 2018
Till helgens Grand Prix i Ungern har Pirelli valt ut samma däck som senast i Tyskland: medium, soft och ultrasoft. Hungaroring har, precis som Motodrom-sektionen på Hockenheimring, många kurvor och slingriga passager. Samtidigt är banan i Ungern mycket kortare, vilket reducerar vilotiden för både däck och förare.
Banan ur ett däckperspektiv
- Precis som i Tyskland väljer Pirelli att ”hoppa över” supersoft för att i stället ta med soft och ultrasoft.
- Det är första gången som Pirelli valt ut ultrasoft för den knepiga och guppiga Hungaroring.
- Det är väl känt att omkörningar på Hungaroring kan bli ödesdigra. Det här medför att kvaltiden blir extra viktig och kommer att kräva en effektiv strategi. Kontroll är viktigare än fart.
- Det mekaniska greppet är viktigare än det aerodynamiska, trots höga ”downforce”-nivåer.
- Sebastian Vettels strategi med endast ett depåstopp (byte från soft till supersoft) var det vinnande konceptet förra året.
Vad är nytt?
- Ultrasoft används för första gången någonsin i Ungern och har redan visat sig populär. Renault har valt tio set ultrasoft per förare.
- Årets halvsäsongs-test sker på tisdag och onsdag, efter loppet. Pirelli använde Hungaroring som testbana redan förra året.