Däckval inför Tysklands Grand Prix 2018
BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV
- Kombinationen medium, soft och ultrasoft användes senast under Kinas GP och öppnar för kreativa strategier.
- Hockenheim består mestadels av långsamma och mellansnabba kurvor följt av raksträckor, vilket kräver bra grepp och fokus på inbromsningar. Förarna behöver i synnerhet hålla koll på sina bakdäck.
- Banans femte kurva är en lång vänsterkurva och den mest krävande för däcken.
- Hockenheimrings yta är ganska mjuk, så risken för slitage under loppet är liten. Depåstoppen kan bli avgörande eftersom omkörningar är ganska ovanliga.
- Vädret i Tyskland under den här tiden på året är oförutsägbart – varmt väder och sol kan snabbt bytas till kraftiga regnskurar.
- När Grand Prix senast kördes på Hockenheim, 2016, vann Louis Hamilton med tre depåstopp. Han körde då på supersoft och soft.
VAD ÄR NYTT?
- Hockenheim är tillbaka efter ett års frånvaro. (Vartannat år körs Tysklands GP på Nürburgring.)
- Nästan alla titelutmanare har valt sju set av ultrasoft. Daniel Ricciardo har valt åtta.
- I Tyskland körs inga Formula 2- eller GP3-lopp, till skillnad från vad som är vanligt vid F1-tävlingarna i Europa.