Däckval inför Singapores Grand Prix 2018
Singapores GP och nya hypersoft
I helgen är det dags för Singapores Grand Prix på stadsbanan Marina Bay Street Circuit. Pirelli har valt ut sitt nya däck hypersoft (hypersoft har tidigare bara använts i Monaco och Kanada), tillsammans med ultrasoft och soft. Den unika kombinationen av däck innebär att däcket supersoft, som befinner sig mellan ultrasoft och soft i hårdhet, “hoppats över”.
Singapores GP är Formel 1-säsongens enda nattlopp. För förarna innebär det en extra utmaning, medan publiken kan se fram emot en alldeles speciell F1-atmosfär.
Banan ur ett däckperspektiv
- Eftersom loppet i Singapore körs på natten är stigande däcktemperaturer, som är vanliga vid lopp på eftermiddagen, ett mindre problem än vanligt.
- Singapore bjuder på flest kurvor i hela Formel 1 – hela 23 stycken – vilket innebär att däcken sätts på prov genom hela loppet. Vänster bakhjul påverkas mest. Banan är säsongens näst långsammaste (efter Monaco).
- I fjol var banan i Singapore för första gången någonsin blöt. Lewis Hamilton vann loppet med en enstoppsstrategi efter att ha bytt från intermediate till ultrasoft på varv 29.
- Säkerhetsbilar har hittills alltid använts i Singapore, vilket i stor utsträckning påverkar förarnas strategier. Loppet avslutas ofta först i samband med den uppnådda maxtiden, som är två timmar.
Vad är nytt?
- Singapores Grand Prix firar i år sitt tioårsjubileum.
- I fjol slog Sebastian Vettel varvrekord under kvalificeringen. Med nya hypersoft är chansen stor att ett nytt rekord kommer att sättas i år.
- Pirellis utvecklingsprogram inför 2019 fortsätter i nästa vecka. Ferrari och Mercedes kommer att testa slicks under torsdag och fredag på banan Paul Ricard i Frankrike. På samma bana körde McLarens Lando Norris förra veckan hela 254 varv, för att testa nya våtdäck.