Däckval inför Singapores Grand Prix 2018

Pirelli däck
Foto: Formel 1

Singapores GP och nya hypersoft

I helgen är det dags för Singapores Grand Prix på stadsbanan Marina Bay Street Circuit. Pirelli har valt ut sitt nya däck hypersoft (hypersoft har tidigare bara använts i Monaco och Kanada), tillsammans med ultrasoft och soft. Den unika kombinationen av däck innebär att däcket supersoft, som befinner sig mellan ultrasoft och soft i hårdhet, “hoppats över”.

pirelli däck

Singapores GP är Formel 1-säsongens enda nattlopp. För förarna innebär det en extra utmaning, medan publiken kan se fram emot en alldeles speciell F1-atmosfär.

Banan ur ett däckperspektiv

  • Eftersom loppet i Singapore körs på natten är stigande däcktemperaturer, som är vanliga vid lopp på eftermiddagen, ett mindre problem än vanligt.
  • Singapore bjuder på flest kurvor i hela Formel 1 –  hela 23 stycken – vilket innebär att däcken sätts på prov genom hela loppet. Vänster bakhjul påverkas mest. Banan är säsongens näst långsammaste (efter Monaco).
  • I fjol var banan i Singapore för första gången någonsin blöt. Lewis Hamilton vann loppet med en enstoppsstrategi efter att ha bytt från intermediate till ultrasoft på varv 29.
  • Säkerhetsbilar har hittills alltid använts i Singapore, vilket i stor utsträckning påverkar förarnas strategier. Loppet avslutas ofta först i samband med den uppnådda maxtiden, som är två timmar.

Vad är nytt?

  • Singapores Grand Prix firar i år sitt tioårsjubileum.
  • I fjol slog Sebastian Vettel varvrekord under kvalificeringen. Med nya hypersoft är chansen stor att ett nytt rekord kommer att sättas i år.
  • Pirellis utvecklingsprogram inför 2019 fortsätter i nästa vecka. Ferrari och Mercedes kommer att testa slicks under torsdag och fredag på banan Paul Ricard i Frankrike. På samma bana körde McLarens Lando Norris förra veckan hela 254 varv, för att testa nya våtdäck.
About Däckavisen 1161 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!