Däckval inför Belgiens Grand Prix 2018
Inför helgens Grand Prix i Belgien har Pirelli valt ut däcken medium, soft och supersoft. Vid en första anblick kan det se ut att vara en hårdare uppsättning jämfört med 2017 (soft, supersoft, ultrasoft). I själva verket är däckvalet oförändrat, eftersom alla Pirellis däck blivit ett steg mjukare och också bytt namn inför säsongen 2018. Trots att banan Spa-Francorchamps är årets längsta, med rejäla kurvor som sätter däcken på prov, visade sig fjolårets val av däck vara det rätta den gången.
Banan ur ett däckperspektiv
- Spa är känt för sitt varierande väder. Det har hänt att det har regnat på delar av den 7,004 kilometer långa banan, samtidigt som övriga banan har varit helt torr
- Däcken utsätts för krafter från alla håll (vertikala, laterala och längsgående) när förarna tar sig an den klassiska, ”vågiga” kurvan Eau Rouge
- Förarna har valt att använda sig fullt ut av alla tre däcktyper. Vissa har valt samma antal av det hårdaste däcket (medium) som det mjukaste (supersoft)
- Förra året visade sig två depåstopp bli den vinnande strategin, men loppet påverkades också av en sen säkerhetsbil (inte ovanligt för Spa) som i praktiken möjliggjorde ett “gratis” depåstopp
VAd är nytt?
- Tidigare i år förnyade Spa sitt kontrakt med Formel 1. Banan kommer att fortsätta användas i Formel 1 fram till åtminstone 2021
- Formula 2 och GP3 (som också sponsras av Pirelli) drar igång igen efter sommaruppehållet
- I helgen är det även dags för Suzuka 10 Hours, som i år för första gången sponsras uteslutande av Pirelli