Däckpartner väljer bort Black Friday
Black Week och Black Friday, då många är på jakt efter bra erbjudanden, ses som startskottet för julhandeln. Black Friday-trenden har även blivit populär inom däckbranschen där en ökad aktivitet att erbjuda vinterdäck till rabatterade priser har ökat de senaste åren. På däckverkstadskedjan Däckpartner väljer man däremot bort att delta i trenden då företaget ser en risk i att det över tid kan skapa ett köpbeteende som är negativ för trafiksäkerheten. Istället för rea gör Däckpartner något helt annat genom att uppmärksamma organisationen Bris viktiga arbete.
Ända sedan Black Friday fick fäste i Sverige 2013 har fenomenet växt i styrka, och innefattar idag även Black Weekend, Black Week och Black Weeks. Att företag erbjuder kraftigt rabatterade priser kan vid en första anblick ses som positivt för alla konsumenter, men i däckbranschen kan en årlig rea vid den här tidpunkten skapa ett beteende som blir negativt för trafiksäkerheten. Däckpartner, en av Sveriges största däckverkstadskedjor, har därför valt att inte rea ut sina däck under Black Week och Black Friday.
– Självklart hade det kunnat vara gynnsamt och enkelt för oss att haka på Black Friday-trenden som allt fler kollegor i däckbranschen gör, men efter att ha sett tecken på att det här på sikt kan skapa ett direkt farligt köpbeteende tog vi ett beslut 2018 att inte ha Black Friday-erbjudanden, berättar Däckpartners marknadschef Jon Persson.
Däckpartner har de senaste åren sett att många bilägare väntar för länge med att köpa eller byta till vinterdäck, allt närmre 1 december då vinterdäckslagen träder in. Black Week och Black Friday infaller i slutet av november varje år, en period då det också många gånger råder vinterväglag i stora delar av landet. Att köra med utslitna däck eller sommardäck på underlag som is och snö kan ge allvarliga konsekvenser.
– Säkerhet och trygghet är viktiga frågor för oss på Däckpartner och det var naturligt att ta beslutet eftersom vi ser vilka följder det kan få. Inte många köper en ny TV några veckor innan Black Friday utan man väntar. Vi vill inte vara en del av att skapa ett liknande beteende när det kommer till vinterdäck som är så förknippat med människors säkerhet.
Istället för att fylla sina sociala kanaler med kampanjer och reapriser valde Däckpartner 2018 att uppmärksamma barnrättsorganisationen Bris, Barnens rätt i samhället, och deras arbete för att hjälpa barn som mår dåligt och far illa.– Vi skänkte en krona till Bris för varje like eller delning som vi fick på vårt Facebookinlägg om Bris och uppmanade folk att själva donera. När vi sedan summerade hade vi samlat in över 10 000 kronor till Bris viktiga arbete. Ett bidrag som också stöttar deras möjligheter att vara tillgängliga för barn och unga under julen. I år gör vi en liknande aktivering till förmån för Bris med målet att slå förra årets siffror, förklarar Jon Persson.
– Varje insamlad krona gör skillnad för Bris och vi är mycket glada att Däckpartner valt att stötta oss. Deras stöd bidrar till våra möjligheter att fortsätta ha öppet i stödverksamheten och utveckla vårt arbete för utsatta barn, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare Bris.