Continentals vinst stiger trots utmaningar
Continentals vinst för tredje kvartalet ökade med 36 %, drivet av kostnadseffektiviseringar och prishöjningar, trots utmaningar inom ContiTech-sektorn.
Continental AG rapporterar ett blandat resultat för det tredje kvartalet 2024. Samtidigt som koncernens försäljning minskade med 4 % till €9,8 miljarder jämfört med samma period förra året, ökade det justerade rörelseresultatet (EBIT) med hela 36 % till €873 miljoner. Detta ger en EBIT-marginal på 8,9 %, upp från 6,3 % under motsvarande kvartal 2023. Nettoresultatet steg kraftigt med 62,8 % till €486 miljoner, vilket visar på företagets förmåga att manövrera genom en utmanande marknadssituation.
Enligt vd:n Nikolai Setzer beror framgången framför allt på strikt kostnadskontroll och prisanpassningar, särskilt inom Automotive-sektorn. Trots en global nedgång i produktionen av personbilar och lätta kommersiella fordon med 5 % under kvartalet, lyckades Automotive-divisionen effektivisera verksamheten och höja lönsamheten. Divisionens justerade EBIT-marginal ökade till 4,2 %, upp från 2,8 % föregående år. Setzer förväntar sig ytterligare förbättringar under fjärde kvartalet, tack vare högre produktionsvolymer, nya produktlanseringar och återbetalningar av utvecklingskostnader.
Tires-divisionen visade också starka resultat, med en justerad EBIT-marginal på 14,5 %, jämfört med 13,3 % under Q3 2023. Denna förbättring drevs av stark försäljning på den europeiska marknaden, inklusive en lovande start för vinterdäcksförsäljningen. Samtidigt fortsätter Continental att investera i framtiden, bland annat genom att utöka produktionskapaciteten i Rayong, Thailand. Fabriken ska kunna producera tre miljoner extra däck årligen och stöds av en investering på över €300 miljoner. Fokus ligger på specialanpassade däck för elfordon och motorcyklar, där efterfrågan ökar.
Samtidigt kämpar ContiTech-divisionen med svag industriell efterfrågan i både Europa och Nordamerika. Försäljningen sjönk med nästan 10 % till €1,5 miljarder och EBIT-marginalen föll till 4,5 % från 6,5 % året innan. Den svaga industrimarknaden har fått företaget att justera ned sin prognos för helåret 2024. Koncernen förväntar sig nu en total försäljning på mellan €39,5 miljarder och €42 miljarder, något lägre än tidigare förväntningar.
Trots utmaningarna är Continental försiktigt optimistiska inför framtiden. Med hjälp av fortsatta kostnadsbesparingar, ett starkt däcksegment och kommande produktlanseringar förväntar sig företaget att avsluta 2024 med fortsatt vinsttillväxt.