Continental satsar på återvunnen kimrök i däckproduktion
Continental intensifierar sitt fokus på återvinning genom ett avtal med Pyrum Innovations för att använda återvunnen kimrök i däckproduktion.
Continental, en av världens ledande däcktillverkare, har nyligen ingått ett långsiktigt köpeavtal med Pyrum Innovations för att säkerställa tillgången till återvunnen kimrök, även kallad rCB (recovered Carbon Black), som utvinns från uttjänta däck. Denna satsning är en del av Continentals ambitiösa plan att öka andelen återvunna och förnybara material i sina däck till över 40 procent senast 2030, ett mål som speglar företagets åtagande för hållbarhet och cirkulär ekonomi.
Kimrök spelar en avgörande roll inom däcktillverkning, då det bidrar till däckens hållbarhet, styrka och stabilitet. I genomsnitt utgör kimrök mellan 15 och 20 procent av materialet i ett personbilsdäck från Continental, beroende på modell. Genom att använda återvunnen kimrök, som framställs genom pyrolys av uttjänta däck, kan Continental minska sin användning av fossila råvaror och därmed även sina koldioxidutsläpp.
Samarbetet mellan Continental och Pyrum Innovations går tillbaka till 2022, då de två företagen tecknade ett utvecklingsavtal för att tillsammans utforska och optimera återvinningen av uttjänta däck. Det nya avtalet förstärker detta samarbete och fokuserar på att integrera rCB i den framtida serietillverkningen av personbilsdäck. Dessutom har företagen redan lyckats implementera denna hållbara kimrök i produktionen av gaffeltruckdäck vid Continentals fabrik i Korbach, Tyskland.
Jorge Almeida, chef för hållbarhet på Continental Tyres, betonar vikten av återvunna material i företagets framtida däckproduktion.
— Vi måste gå från ett ‘slutet på livet’-koncept till ett ‘avslutet’ däckkoncept, säger han.
Detta innebär att när ett däcks livslängd är slut ska dess komponenter återanvändas och återföras in i produktionen, vilket skapar ett cirkulärt kretslopp.
Continental har redan integrerat andra återvunna material i sin produktion, inklusive återvunnet gummi från mekaniskt bearbetade uttjänta däck, återvunnet stål och polyester som återvinns från PET-flaskor. Dessa framsteg understryker företagets strävan att inte bara förbättra sina produkters prestanda utan också att minska sitt miljöavtryck.
Som en del av sin långsiktiga hållbarhetsstrategi har Continental som mål att till 2050 enbart använda hållbara material i sina däck. Den cirkulära ekonomin, där uttjänta däck omvandlas till råvara för nya däck, kommer att vara central i denna strävan. Avtalet med Pyrum Innovations är ett viktigt steg på vägen mot detta mål och ett bevis på att däckindustrin kan vara en del av lösningen på globala miljöutmaningar.