Continental lanserar nya vinterdäck för lastbil och buss
Vinter utan kompromisser på vägarna – Conti Scandinavia-serien utökas med en tredje generations vinterdäck för lastbilar och bussar.
Regn, slask och is om vartannat – vintrarna i Europa har blivit oförutsägbara vilket gör att det blir extra viktigt för åkerierna att välja rätt däckkoncept. De nya vinterdäcken från Continental är utvecklade för att möta både varierande och tuffast möjliga vägförhållande och förbättra trafiksäkerheten överlag. Med rätt däck blir det även möjligt för logistikföretagen att i slutändan leverera sina varor i tid även under extrema omständigheter – en viktig faktor för logistikföretagens framgång.
Åkerier med lastbilar som trafikerar hela Europa brottas ofta med olika mark- och väderförhållanden som ställer olika krav på deras däck. Under vintertid kan väglaget variera med både snö och is samt torra och våta underlag. För att möta dessa prövningar har Continental nu tagit fram en ny generation av vinterdäck för lastbilar och bussar som utökar Conti Scandinavia-serien med en ny produktlinje av däck i dimensionen 22,5 tum. Den nya produktlinjen uppfyller kraven på såväl extrema vinterförhållanden som för ett allround-vinterdäck.
De nya Generation 3-vinterdäcken kombinerar årtionden av utvecklingserfarenhet och omfattande expertis inom vinterprestanda.
– Marknadskraven blir allt tuffare och kunderna förväntar sig också högre prestanda i våra produkter, säger Hinnerk Kaiser, chef för däckutveckling på Continental och fortsätter. För Generation 3-vinterdäcken samlade vi vår däckexpertis och integrerade ny teknik för att flytta fram gränserna ytterligare. Resultatet är en nu komplett Scandinavia-däckserie som ser till att fordonen kan uppträda stabilt även under extrema förhållande. De här vinterdäcken ger precis den dragkraft som behövs utan att kompromissa på vare sig körsträcka, livslängd eller säkerhet.
Vägen fram till den nya serien har gått via både ny teknik och optimerade gummiblandningar.
– Vi bestämde oss för att använda en större andel naturgummi för att ytterligare sänka rullmotståndet och maximera flexibiliteten i låga temperaturer, förklarar Kaiser. Den nya blandningen ger mycket bra dragkraft även i krävande vinterförhållanden. Tekniken med sajpningar i två steg ökar också säkerheten och optimerar rullmotståndet. Blandningsförhållandena är även utformade för att ge däcken bättre kvaliteter när kommer till slitage vilket gör att de kan leverera en längre körsträcka och en utökad livslängd.
Fakta: Conti Scandinavia HS3, Conti Scandinavia HD3 och Conti Scandinavia HT3
Conti Scandinavia HS3 erbjuder maximal styrstabilitet och optimal vattendränering vid styraxeln tack vare tekniken med pocket-sajpningar. Den innovativa mönsterdesignen har också ett stort antal sajpningar för optimal dragkraft på vintriga vägar. Stenplockning minimeras tack vare mönstergeometrin med fasade flanker i olika vinklar. Körsträckan har för däcket ska ha ökat med hela 10 procent jämfört med däcken i den föregående Generation 2-serien. Även bränsleeffektiviteten ska ha förbättrats med upp till 5 procent.
Vad gället nya Conti Scandinavia HD3 så erbjuder drivdäcket bland annat egenskaper som bra dragförmåga på snö samt utmärkt våtgrepp. Däcket möter också många av de utmaningar som vintriga vägar innebär: tillförlitlig kraftöverföring till vägen, riktningsstabilitet i kurvor och förmåga att överföra hela bromskraften från lastbilens färdbroms eller retardera. En avgörande faktorn för detta har varit den nya mönstergeometrin. Det längsgående spåret ska förhindra stenplockning med ett sicksackarrangemang med avfasade kanter med olika vinklar. De fasade kanterna ger också en design som ska stå emot stickskador bättre vilket gör att däcket levererar bästa möjliga dragkraft och bromskraftsöverföring utan kompromisser.
Trailerdäcket Conti Scandinavia HT3 använder sig av en innovativ sajpningsteknik som ger en hög säkerhetsnivå där s.k. ”pocket-sajpningar” ger hög stabilitet i svängar och vid inbromsningar, medan däckets breda skuldror står emot starka parallella krafter på ett säkert sätt.
Under sin livsscykel går nu nya Conti Scandinavia Generation 3 från att vara en vinterspecialist till att bli ett året-runtdäck. När däckets vintermönster har slitits ned ger designen, med en slitbana bestående av två faser, en mycket högre slitbaneyta på sommaren vilket ska ge direkta fördelar i form av riktningsstabilitet. Med sitt lägre rullmotstånd och slitbanedesign i två faser utmärker sig de nya Scandinavia-vinterdäcken också när det gäller bränsleförbrukning. Den utökade körsträckan ska innebära markant lägre driftskostnader. Den innovativa stomtekniken medför också att däcken kan regummeras, något som minskar däckens miljöpåverkan.
Vinterdäcks-rekommendationer i Sverige.
På den svenska marknaden under vinterförhållanden ska mönsterdjupet vara minst 5 mm på alla däck utom för släpvagnsdäck. Fordon över 3,5 ton måste ha däck märkta med alptopp/snöflinga, POR eller vara dubbade på styr- och drivaxel. På övriga axlar ska däcken vara märkta med M+S.
Det nya Conti Scandinavia HS3-styraxeldäcket finns i följande dimensioner: 295/80 R 22.5, 315/80 R 22.5, 315/70 R 22.5, 385/65 R 22.5, 385/55 R 22.5.
Det nya Conti Scandinavia HD3-drivaxeldäcket finns i följande dimensioner: 295/80 R 22.5, 315/80 R 22.5, 315/70 R 22.5.
Det nya Conti Scandinavia HT3-trailerdäcket kommer att kunna fås i följande dimensioner från och med juni 2021: 385/65 R 22.5, 385/55 R 22.5.