Continental lanserar nya Hybrid Generation 5

Conti lastbilsdäck
Bild: Continental

Continental lanserar nya styrdäcket Conti Hybrid HS5 och drivdäcket Conti Hybrid HD5 – den nya generationens premiumdäck för regionala transporter

Transport- och logistikbranschen har under de senare åren upplevt ett rejält uppsving. Förändringar i köpbeteende hos slutkonsumenter tillsammans med den snabba tillväxten av näthandel har lett till att vägtransporter har blivit störst inom godsleveranser i Europa. Säkra och tidsoptimerade leveranser har därmed blivit viktigare än någonsin – framför allt när det gäller regionala transporter. Ständiga start- och stoppmoment under leveranserna på rutter i trånga områden och på varierande vägunderlag tillsammans med olika vikt i lasten varje dag utmanar lastbilen till det yttersta- inte minst däcken. Continental har utvecklat nya Conti Hybrid generation 5 för att klara alla dessa utmaningar.

20 procent längre livslängd

De nya däcken som lanseras är styrdäcket Conti Hybrid HS5 samt drivdäcket Conti Hybrid HD5 i 22,5 tum som kan användas både för regional körning samt motorvägskörning. Däcken uppfyller kraven för krävande körning, det vill säga frekventa accelerationer och inbromsningar samt körning på trånga gator och varierande vägunderlag. De nya däcken ska ha en förbättrad mönsterdesign och nya innovativa gummiblandningar – allt i kombination med en toppmodern konstruktion av däckstommen. Detta ska ge däcken utmärkta köregenskaper, lång livslängd, hög slittålighet samt optimerat rullmotstånd. Conti Hybrid generation 5-däckens livslängd sticker ut rejält då den har förbättrats med 20% jämfört med föregångaren.

– Med sin långa livslängd och sina högklassiga stommar, som möjliggör regummeringar, kan man säkerställa en hållbar och effektiv hantering av sin vagnpark, säger Hinnerk Kaiser, Produktutvecklingschef Buss- och lastbilsdäck på Continental.

Klarar kundernas högt ställda krav

Gummiblandningarna som används i Conti Hybrid generation 5 har utvecklats för att möta de högt ställda kraven när det gäller regionala transporter. Slitbanan använder sig av en tvålager-design med innovativa gummiblandningar som gör däcket robust med en lång livslängd, samtidigt som rullmotståndet i däcket optimeras och ger en positiv påverkan på bränsleeffektivitet och koldioxidutsläpp. Både Conti Hybrid HS5 för styraxeln och Conti Hybrid HD5 för drivaxeln erbjuder hög prestanda i alla väderförhållanden, även när däcket börjar närma sig slutet av sin livslängd – något som kan tillskrivas den robusta slitbanan med nya och fullbreda 3D-sajpningar.

Ny vinkel på bälteslagret optimerar däckavtrycket och ska ge längre livslängd

På Conti Hybrid HS5 315/70 R22.5 är det översta bälteslagret placerat, utan vinkel, i färdriktningen. Den här teknologin ska optimera däckavtrycket mot vägen, särskilt vid varierande vikter på lasten. Det minskar även påfrestningen på bälteslagrets kanter vilket ökar däckets livslängd och regummerbarhet.

Förbättrad mönsterdesign på drivdäcket Conti Hybrid HD5

Den nya mönsterdesignen på Conti Hybrid HD5 skyddar både mönstret och däckstommen mot skador orsakade av stenar. Mönsterspåren blir större vid andra halvan av däckets liv samtidigt som de är sicksack-formade vilket ser till att stenar inte fastnar i däcket och ökar därmed däckets robusthet och livslängd.

De nya Conti Hybrid generation 5-däcken kommer i flera dimensioner, där följande alternativ är först ut:

Styrdäck: Conti Hybrid HS5 315/70 R 22.5 (Tillgängligt nu)Conti Hybrid HS5 385/55 R 22.5 (Tillgängligt nu)

Drivdäck: Conti Hybrid HD5 315/70 R 22.5 (Tillgängligt i november, 2022)

Under 2023 kommer även följande dimensioner

Styrdäck: Conti Hybrid HS5 295/80 R 22.5 Conti Hybrid HS5 315/80 R 22.5

Drivdäck: Conti Hybrid HD5 295/80 R 22.5Conti Hybrid HD5 315/80 R 22.5 Conti Hybrid HD5 385/65 R 22.5

About Däckavisen 1175 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!