Continental lanserar ContiAttack SM 2
Continental har återigen höjt ribban för supermoto-entusiaster med lanseringen av ContiAttack SM 2. Detta nya däck, som är en uppföljare till ContiAttack SM EVO, är inte bara anpassat för tävlingsbanan utan också fullt lagligt för användning på vanliga vägar.
ContiAttack SM 2, som kombinerar innovativ teknik med Continental BlackChili Compound, erbjuder enastående prestanda med en markant förbättrad körsträcka, vilket betyder mer körglädje för längre tid.
ContiAttack SM 2 står ut som ett unikt däck i sitt segment, särskilt utvecklat för de lätta men kraftfulla supermotorerna. Raphael Michels, produktchef för motorcykeldäck på Continental, understryker att detta däck möter specifika krav som inte finns hos touring- eller sportdäck. Med sin förmåga att hantera extrema inbromsningar och accelerationer, exceptionell dragkraft vid maximala lutningsvinklar och korta uppvärmningstider, är ContiAttack SM 2 perfekt anpassat för den typiska supermoto-körstilen. Dessutom är det godkänt för dagligt bruk på allmänna vägar, vilket gör det till ett mångsidigt val för både ban- och gatukörning.
Innovationer som GripLimitFeedback-tekniken och RainGrip-konceptet med en speciellt aktiverad kiseldioxidblandning för våta underlag, tar ContiAttack SM 2 till nya höjder av säkerhet och kontroll. Dessa teknologier bidrar till en förbättrad feedback vid extrema lutningsvinklar och optimerar greppet på våta ytor. ContiAttack SM 2 presterar enastående på Continentals testbana, speciellt under våta förhållanden, och fullbordar referensbanan upp till tre procent snabbare än sin föregångare.
Däcket finns tillgängligt i dimensionerna 120/70 R 17 (fram) och 160/60 R 17 (bak) från första kvartalet 2024, med ytterligare storlekar som lanseras under andra halvåret.
ContiAttack SM 2 är resultatet av en lång historia av innovation och erfarenhet inom supermoto-segmentet, en resa som började med introduktionen av ContiAttack SM 2011 och fortsatte med ContiAttack SM EVO 2018. Denna senaste modell bygger på en robust grundkonstruktion och en större kontaktyta för mer komfort och bättre grepp vid extrema lutningsvinklar. Dessutom är det första gången BlackChili Compound, en exklusiv slitbaneblandning baserad på de senaste rönen inom polymer- och råvaruforskning, används i ett supermoto-däck.