Continental lanserar CO2-sparande konceptdäck
På den nyligen avslutade IAA Mobility-mässan i München presenterade däcktillverkaren Continental ett nytt konceptdäck som ökar energieffektiviteten med upp till 10 procent. Detta har potential att betydligt minska CO2-utsläpp i stadstrafik.
Däcktillverkaren Continental har introducerat sitt nya konceptdäck, Conti CityPlus Concept Tire, som erbjuder förbättringar som kan revolutionera körning i stadstrafik. Genom att fokusera på att optimera däckens beteende under start-stopp-situationer som är vanliga i städer, har Continental lyckats öka den totala energieffektiviteten för däcket med upp till 10 procent.
För elfordon innebär detta en ökad räckvidd med upp till tre procent, vilket motsvarar en besparing på 0,6 kWh per 100 kilometer. “Vi ser en stor potential, särskilt för elbilar, där varje kilometers räckvidd räknas”, säger Klaus Kreipe, chef för Continentals OE-verksamhet i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).
Den nya tekniken är särskilt gynnsam i stadstrafik, där frekventa stopp och starter leder till däckdeformation och därmed energiförlust. Conti CityPlus-tekniken har utvecklats för att motverka detta, och är särskilt fördelaktigt för elfordon, som på grund av sitt högre vridmoment och vikt tenderar att förlora mer energi genom däcken.
Däcket är baserat på Continentals EcoContact 6-serie och har genomgått en rad modifieringar för att optimera prestanda. Detta inkluderar ett specialdesignat slitbanemönster och en modifierad gummiblandning som minskar däckets deformation under bromsning och acceleration.
Continental har tidigare fokuserat på att minimera rullmotstånd under frirullning, vilket har lett till en minskning av rullmotståndet med i genomsnitt 25 procent under det senaste decenniet. Med den nya Conti CityPlus-tekniken tar företaget ytterligare ett steg för att göra däck mer hållbara och energieffektiva.