Continental investerar i framtida chip för autonoma fordon
Continental har förvärvat en minoritetsandel i det tysk-amerikanska nystartade företaget Recogni. Företaget arbetar med en ny chiparkitektur för objektigenkänning i realtid baserat på artificiell intelligens (AI). Framtidens processorer är avsedda att användas i Continentals högpresterande fordonsdatorer, bland andra applikationer, där de kommer att utföra snabb bearbetning av sensordata för automatiserad och autonom körning.
Som en strategisk investerare bidrar Continental med både sitt ekonomiska åtagande och sin expertis inom AI, fordonssensorer och avancerade förarassistanssystem för att främja utvecklingen av chipdesignen. Continentals experter förutspår att volymproduktionen med den nya chipapplikationen kan börja redan 2026. Figurativt sett så fungerar de nya, högspecialiserade processorerna som en ultraekonomisk dataförstärkare: med minimal energiförbrukning som gör de det möjligt för fordonsdatorer att få en snabb känsla av fordonets omedelbara omgivning och därmed skapa grunden för automatiserad och autonom körning. Båda företagen har kommit överens om att inte offentliggöra innehavets storlek.
– Utan snabbare chip blir det inget nätverk, ingen automatisering och ingen autonom körning. Genom vår egen forskning inom området nya chipdesigner, våra strategiska partnerskap med stora chiptillverkare som NVIDIA och vår investering i Recogni tar vi första steget mot framtida behov av högspecialiserade processorer för sensormoduler och styrenheter för våra kraftfulla, högpresterande fordonsdatorer, betonar Frank Petznick, chef för affärsenheten Advanced Driver Assistance Systems på Continental..
– Continentals stöd är ett starkt godkännande för Recognis strategi att lösa de svåraste utmaningarna inom autonom körning, säger RK Anand, Recognis verkställande direktör..
Behovet av processorer som är optimerade för de specifika kraven för AI ökar. Medan bara några megabyte sensordata per sekund behövde analyseras för ett par år sedan, kommer den siffran att öka till flera gigabyte per sekund de närmaste åren. Och medan ett varningssystem för körfält bara krävde en enkel svartvit kamera, kommer framtidens autonoma fordon i vissa fall att använda mer än 20 högupplösta sensorer för fordonets omgivning som radar, kamera och lidar samtidigt.
Samarbetet mellan Continental och Recogni initierades av Continentals egen start-up organisation, co-tempo. Det globala teamet av teknikexperter noterade Recogni och de två har arbetat nära under de senaste 18 månaderna för att säkerställa största möjliga tekniska genomförbarhet och framför allt den teoretiska effektiviteten hos den nya chipdesignen.
– Medan allt fortfarande är teoretiskt visar våra simuleringar att vi kan förvänta oss en snabbare analys av våra sensordata när vi börjar använda Recogni-chipsen, förklarar Annika Ratte-Front, chef för AI vid Continentals affärsenhet ADAS.