Continental halverar antalet däck-klistermärken

Foto: Continental

Från årskiftet så har Continental i EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern och Afrika) tagit bort ett utav två klistermärken som tidigare har använts på nya däck. Genom åtgärden kommer bolaget att minska sitt plastavfall med cirka 110 metriska ton per år. Placerade på rad efter varandra skulle dessa klistermärken innebära en längd på omkring 6,4 km – vilket är mer än tre gånger längden på paradgatan Champs-Élysées i Paris.

Väsentlig information, som däckfabrikat och artikelnummer, anges på EU-däckmärkningen som är obligatorisk och enligt lag krävs i Europeiska unionen samt i vissa andra länder. Det borttagna klistermärket bar logotypen för det relevanta koncernbolaget.

– Genom att avstå användning av dessa klistermärken tar vi ett viktigt steg mot Continentals mål i hållbarhetsfrågan och bidrar till att minska det fossilbaserade innehållet i vår produktionsverksamhet världen över, säger Claus Petschick, chef på Continental hållbarhetsavdelning och fortsätter.

– Vi håller på att omvandla hela vår produktionskedja till hållbara material och att undvika avfall, och i synnerhet plastavfall, är ett bra steg på vägen.

Profilbild
About Joakim Held 840 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!