Continental firar 120 år av regummering
Continental firar över 120 år av engagemang i cirkulär ekonomi genom sin pionjärverksamhet inom regummering av lastbils- och bussdäck. Genom sitt omfattande och integrerade tillvägagångssätt, ContiLifeCycle-metoden, återanvänder och förlänger Continental däckens livslängd på ett effektivt och hållbart sätt, samtidigt som man sparar resurser och minskar kostnaderna.
Continental har sedan 1903 varit i framkant för att driva denna miljövänliga process och regummerar årligen över en miljon lastbils- och bussdäck globalt. Forskning av Fraunhofer Institute for Environmental, Safety and Energy Technology (UMSICHT) understryker de betydande miljöfördelarna med denna metod, där regummerade däck minskar koldioxidutsläppen med upp till 50% jämfört med nya däck. Dessutom är 85% av materialen i regummerade däck återvunna eller förnybara.
Jorge Almeida, hållbarhetschef på Continental Tires, betonar företagets långvariga engagemang för regummering som en viktig faktor i deras strävan efter hållbarhet. Continental använder både varm och kall regummeringsteknik för att återställa och förbereda däckstommen för ytterligare användning. Denna process möjliggör återanvändning av cirka 70% av det ursprungliga däckmaterialet.
Den unika ContiLifeCycle-anläggningen i Hannover, Tyskland, är ett exempel på Continentals integrerade strategi, som kombinerar regummering och återvinning av däck under ett och samma tak. Sedan anläggningens öppnande 2013 har ungefär 900 000 lastbils- och bussdäck återvunnits och getts nytt liv.
Continentals regummerade däck passar perfekt in i deras LODC-koncept (Lowest Overall Driving Costs), som är en del av en omfattande konsultstrategi för att hjälpa fordonsflottor att sänka sina däckrelaterade driftskostnader. Tansu Isik, chef för Region South, Channels Fleet and OE Trailer för Continental Tires EMEA, förklarar att genom att använda regummerade däck kan vagnparkerna minska sina däckkostnader med upp till 35% samtidigt som miljöpåverkan minskar betydligt.
Continental fokuserar på att utöka cirkulär ekonomi inom däckindustrin. Genom att minimera användningen av råolja, naturgummi och vatten samt genom att minska koldioxidutsläppen bidrar regummering till företagets miljöstrategi. Framtiden för Continental ser ljus ut, med målet att återvinna 60% av de material som används i däck senast år 2050, vilket ytterligare stärker deras engagemang för hållbarhet och innovation.