Conti lanserade 3 nya vinterdäck i Östersund

Östersund i början av februari, solsken och temperaturen ligger på ca: -20 grader.
Jag skall inte spoila för mycket för er som skall dit på besök under veckorna som kommer, men ändå försöka förmedla en del upplevelser från lanseringen.
Som vanligt är det journalister från många länder med vinterklimat på plats för att bevittna och föreviga med både bilder och text. Nytt för mig är att det denna gången är en hel del youtubers och vloggare på plats.
Att vinterdäck är en mycket viktig produkt för Continental går inte att ta miste på, upplägget är som vanligt mycket strukturerat och personalen har gjort ett mycket bra jobb med att förbereda allt.
Säga vad man vill, men Tyska bolag vet hur man bygger events och lanseringar! De lyckades såklart både med väder och is. De fick till och med oss att tro att de två bussarna som möttes på den smala vintervägen efter en kurva så att chaufförerna fick panikbromsa med contidäcken, inte var planerat:-). Båda bussarna stannade på säkert avstånd från varandra.
Lanseringen innehöll såväl provkörningar på is, lös snö, packad snö, samt ren asfalt för att känna komfort och lyssna på ljudnivån. Däcken jämfördes endast mot Continentals egna föregångare och inte mot andra konkurrenter.
Upplägget kändes fräscht med ett flertal praktiska workshops. Jag fick lite känslan av att Conti är på väg att förflytta sin marknadsföring mot ett lite ungdomligare “ha kul” uttryck men utan att ta bort arvet från den tyska ingenjörskonsten och säkerhet framför allt.
Vi fick se följande däck presenteras med fokus på IceContact 3
Continental IceContact 3

Den viktigaste nyheten är en ny dubb i 17″ och större dimensioner som heter Conti FlexStud. Dubben har yttre gummikropp som vilket gör dubben flexibel och ger bättre kontakt mellan stiftet och vägen- och gör att stiftet kan tränga ned djupare i isen än en vanlig dubb. I de mindre dimensionerna blir det en aluminiumdubb. Dubben är precis som i IceContact 2 vulkaniserad i däcket för att få ett nästan 400% bättre fäste av dubben. FlexStud skall enligt Conti ge ett nästan 20% lägre vägslitage trots lika många dubb som i föregångaren. Dubbarna är självklart utvecklade och tillverkade av Contis egna Tikka Spikes. De har även två sorters dubb som sitter olika placerade i det symmetriska mönstret. Den ena dubben skall förbättra broms och acceleration och den andra kurvtagning och sidokrafter.
VanContact Ice och VanContact Viking

VanContact Ice
Continental har utvecklat ett dubbat däck som levererar hög vinterprestanda med en helt ny dubbteknik. Bra livslängd, handling och bromsförmåga och ska ha en riktigt bra livslängd. Isgreppet var fantastiskt bra för ett vinterdäck för lätta lastbilar.
VanContact Viking
Ett soft compound nordiskt odubbat vinterdäck som levererar riktigt bra på is men är förträffligt säkert på snö och packad snö. Skall även vara riktigt bra på våt väg. Båda däcken uppges ha exakt samma gummiblandning och det är bara antalet sajpningar och dubben som skiljer dem åt.