Budgetdäck vs. Premiumdäck

ett premiumdäck vinterdäck på snö
Bild: Nokian Tyres

Däck av hög kvalitet blir i längden billigare eftersom bränsleförbrukningen blir lägre och däcken håller längre.

Många bilägare har nu vinterdäck i tankarna. En del väljer att köra med sina gamla däck, även om man vet att de inte kommer att klara hela vintersäsongen. När det blir dags att köpa nya vinterdäck borde säkerheten styra valet av däck. För många är det däremot priset som är avgörande och man köper billiga budgetdäck i tron att spara pengar. Däck av hög kvalitet blir i längden billigare eftersom bränsleförbrukningen blir lägre och däcken håller längre. Samtidigt minskar även bilens utsläpp betydligt, skriver Nokian i ett pressmeddelande.

Det är främst på grund av att spara pengar man köper billiga vinterdäck men samtidigt är många medvetna om att kvalitetsdäck ger bättre säkerhet. Grunden för ett lyckat val av vinterdäck är att först tänka efter hur erfaren du är som bilförare och i vilka förhållanden samt på vilka tider av dygnet du kör mest under vintern. Genom att välja vinterdäck av hög kvalitet kan du vara säker på att de ger ett säkert grepp även i svåra förhållanden.

Varför lönar det sig att betala mer för premiumdäck?

Ett premiumdäck innehåller över hundra olika råvaror och komponenter och ett stort antal däckexperter deltar i utvecklingen av ett nytt däck. Alla nya däck testas i verkliga förhållanden i flera år innan de börjar säljas till konsumenter. Innan ett nytt däck lanseras har det bakom sig hundratusentals mil av testkörning både på vanliga vägar och på testbanor. Varje råvara, komponent och testkilometer är delar av en noga genomtänkt helhet vars resultat är ett däck av toppkvalitet.

Man förbättrar däckens egenskaper ständigt genom att leta efter helt nya råvaror och genom att finjustera samspelet mellan däckens olika komponenter. Även en relativt liten förändring kan förbättra däckets egenskaper, som till exempel rullmotståndet, våtgreppet och slitstyrkan.

– De allra minsta råvarumängder i ett däck mäts mycket noggrant i gram. Vissa komponenter kan väga bara 0,5 gram, berättar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres.

Utöver återanvändbara material används i däcktillverkningen även en hel del förnybara material som inte direkt har någon påverkan på växthuseffekten. Ett bra exempel är slitbanan på det nya dubbfria vinterdäcket Nokian Tyres Hakkapeliitta R5. Nästan en tredjedel av materialet i slitbanans gummiblandning Green Trace påverkar inte växthusgaseffekten.

Skillnader på tillverkningsmaterial och konstruktioner

Även om däcken ser nästan likadana ut så är skillnaderna mellan premiumdäck och billiga däck stora. De största skillnaderna på vinterdäck handlar om tillverkningsmaterial och kvalitet.

– Slitstark konstruktion är utgångspunkten i utvecklingen av ett nytt vinterdäck. Ett bra vinterdäck har optimala gummiblandningar både i slitbanan och däcksidorna. Billiga vinterdäck har i regel syntetiska gummiblandningar som fungerar någorlunda bra endast inom ett smalt temperaturområde, säger Emil Sundholm.

Premiumvinterdäck för nordiska förhållanden testas i de förhållanden där däcken också används. Endast på det sättet kan däckegenskaperna finjusteras för nordiska väderförhållanden och väglagen.

Rullmotståndet påverkar bränsleförbrukningen och utsläppen

Rätt typ av premiumdäck minskar både bränsleförbrukningen och utsläppen. Rullmotståndet har den största påverkan, ju lättare däcken rullar desto mindre förbrukar bilen bränsle och därmed minskar också koldioxidutsläppen.

– Rullmotståndet har en stor påverkan på bränsleförbrukningen. Jämfört med däck som har det sämsta rullmotståndet så kan däck i den bästa klass A i EU:s däckmärkning spara upp till en halv liter bränsle på tio mil, säger Emil Sundholm.

För en elbilsägare innebär lättrullande däck att bilens räckvidd blir längre. Även lågt däckljud är viktigt för elbilsägare, ju lägre däckljud desto bättre komfort.

Budgetdäck vs. Premiumdäck

Budgetdäck:

  • lägre inköpspris

Premiumdäck:

  • håller längre och fungerar bättre i breda temperaturområden
  • bättre konstruktion och mer omfattande produktutveckling samt tester
  • slitstark specialgummiblandning både i slitbanan och däcksidorna ger säkra köregenskaper i alla vinterförhållanden
  • utmärkt våt-, is- och snögrepp
  • lågt däckljud
  • lågt rullmotstånd vilket minskar bränsleförbrukningen
  • jämfört med budgetdäck betydligt kortare bromssträcka på is och snö
  • utmärkt sidogrepp minskar risken för sladd och ökar säkerheten
  • dubbfördelningen, infästningen av dubbar i däcket och dubbfunktionen är bästa möjliga
  • tillverkare ger teknisk support och garanti för råvaror och eventuella tillverkningsfel
  • däcket kan även omfattas av extra garanti ifall däcket går sönder
About Däckavisen 1176 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!