Bridgestone rapporterar minskad försäljning första halvåret 2019
Bridgestone rapporterar en minskning på 20,6% jämfört med föregående år i rörelseresultatet för första halvåret på Yen158 miljarder (1,3 miljarder euro), vid 1,7% lägre försäljning på 1,1 biljoner Yen.
Försäljningen inom däckavdelningen minskade med 1% till 1,45 biljoner Yen under årets första sex månader, ner från 1,47 biljoner Yen året innan, informerar Bridgestone.
Enheten för diversifierade produkter, som för närvarande genomgår ett omfattande omstruktureringsprogram, rapporterade en ökning på 5% jämfört med föregående år med intäkter på 311 miljarder Yen.
Rörelseresultatet för däckdivisionen minskade med 17% till 158 miljarder Yen, medan den diversifierade produktenheten rapporterade en förlust på 100 miljoner Yen.
När det gäller regioner minskade försäljningen i Kina och Asien-Stillahavsområdet med 5% till 304 miljarder Yen, medan Japan ökade med 1% till 553 miljarder Yen.
I Amerika ökade försäljningen med 1% och 855 miljarder Yen, medan försäljningen i Europa, Mellanöstern och Afrika förblev oförändrad på 295 miljarder Yen.
Alla regioner utom EMEA rapporterade tvåsiffriga rörelseresultat, enligt Bridgestone presentation av halvårsresultatet.