Bridgestone Duravis ska ge ökad bränsle- och energieffektivitet – ha klassens bästa livslängd och bästa bromsprestanda på både våta och torra vägar.
Den dagliga användningen för skåpbilar och lätta lastbilar ställer stora krav på däcken. På morgonen är det stadskörning och varuleverans upp och ner på uppfarter och trottoarkanter, och på eftermiddagen ska byggmaterial levereras på en stenig och lerig byggarbetsplats.
Tester från det oberoende företaget TÜV SÜD visar att det nya Bridgestone Duravis Van-däcket har klassens bästa livslängd tillsammans med klassens bästa bromsprestanda på både torra och våta ytor. Bridgestone Duravis Van ska också ha uppnått det högsta EU-betyget för våtgrepp.
Duravis Van-däcket ska ha minskat rullmotståndet med 21% jämfört med sin föregångare, Duravis R660, vilket resulterar i en EU-klass B-märkning för rullmotstånd i de flesta storlekar.
För att skydda däcket från stötar och skador från trottoarkanter och skarpa kanter har Duravis Van skyddande ribbor på sidoväggen. Ribborna ska hjälpa till att minska de frekventa skadorna på däcken, så reparationskostnader och stilleståndstid kan hållas låga. Slitstyrkan ska ha ökat med hjälp av ett nytt symmetriskt slitbanemönster, större styvhet i mönstret och en ny och innovativ gummiblandning som både stärker däcket och ökar rullmotståndet.
Däcket är utvecklat med Bridgestones virtuella däckutvecklingsteknik, som producerar och testar digitala versioner av däck så att Bridgestone kan förutsäga hur däcket kommer att fungera under olika förhållanden innan man bygger fysiska prototyper. Detta har lett till en besparing på 38 procent i råvaror och CO2-utsläpp och en besparing på 20 000 kilometer och 4,2 ton CO2 på utomhustester. (4)
Bridgestone Duravis Van sommardäck har utvecklats i Bridgestones europeiska forsknings- och utvecklingscenter och kommer att finnas i 26 storlekar från januari 2023.