BKT – sluta fylla däcken med vatten
Enligt BKT är det en säkerhetsrisk att fylla däck med vatten eftersom senaste generationens däck redan har specifika prestanda. Att tynga ner lantbruksfordon genom att fylla däcken med vatten är inte längre aktuellt, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
De senaste två decennierna har vi sett stora framsteg inom innovativt lantbruk, särskilt efter digitaliseringen. Men det kan vara svårt att överge gamla vanor, bland annat att fylla lantbruksdäck med vatten som en effektiv ballastlösning. BKT slår fast att det är något som tillhör det förflutna – framför allt för att en viss typ av däck som har ersatts av sofistikerade produkter med innovativ teknik.
Vad driver lantbrukare till att ballastera sin utrustning?
Tanken är att vattnets vikt ger däcken större dragförmåga, bättre grepp och förhindrar slirning. Men att fylla däcken med vatten kan äventyra förarens säkerhet. Det beror på att traktorer endast kontrolleras och registreras med däck som är fyllda med luft. Luftfyllda däck används för beräkningar av inertiala krafter under körning och överföringen av vibrationer, särskilt på vägar.
Om däcken är fyllda med vatten – särskilt i förhållande till kraftfulla traktorer som färdas i hastigheter som kan överstiga 50/60 km/h – gäller inte säkerhetsparametrarna för kördynamik (som filbyte, under- och överstyrning osv.) och överföring av vibrationer längre och kan orsaka allvarliga problem. De negativa effekterna på kördynamiken och vibrationerna kan orsaka allvarliga problem för både utrustning och förare.
Baserat på forskning och omtanke om sina kunder rekommenderar BKT, att inte fylla däcken med vatten. Inte bara för att det påverkar säkerheten, utan för att det helt enkelt inte behövs längre.
Det finns nu en ny generation däck som kan tillgodose lantbrukarnas behov utan att äventyra säkerheten. Specifika produkter för varje situation, terräng och ändamål som är utformade för att ge maximal dragförmåga under alla förhållanden.
Till exempel gör senaste generationens VF-däck det möjligt för lantbruksmaskiner att köra med tyngre laster vid ett reducerat lufttryck. VF-tekniken är dessutom utformad för att ge större dragförmåga och förhindra slirning.
Den här typen av däck ska absolut inte fyllas med vatten enligt BKT. Däcken blir mycket styvare och dess prestanda äventyras om de fylls med vatten. Flotation, en specifik egenskap som VF-däck har, sätts ur spel och därmed skulle den största fördelen gå förlorad.