Berodde Vilks olycka på felaktigt däckval?

Däcken som monterats på Lars Vilks livvaktsbil borde ha varit kraftigare och haft ett högre belastningsindex. Det framgår av polisens och Trafikverkets utredningar, uppger DN.
Det var under en besiktning den 8 september i fjol som det upptäcktes att bilens sommardäck var slitna varpå vinterdäck sattes på. Varför de sattes på så tidigt, trots risken för att däcken skulle vara för mjuka, har utredarna inte något svar på. Inte heller varför bilen körde så fort. Vittnen uppger att farten var uppemot 180 kilometer i timmen, vilket är nära bilens maxhastighet, skriver DN.
– Vi har inte kunnat fastställa om olyckan beror på att bilen kört fort, hade vinterdäck eller om belastningindexet skulle ha varit fel, säger polisens utredare, Fredrik Bratt.
DN uppmärksammar också att besiktningsmän redan tre år tidigare anmärkt på de däck som monterats på den 4,4 ton tunga livvaktsbilen. Men däcken godkändes efter att däcktillverkaren och fordonstillverkaren inkommit med ett intyg trots att det i vanliga fall hade utgjort ett bötesbrott .
– De tyckte att belastningsindexet var fel, säger Fredrik Bratt, utredare på polisens avdelning för särskilda utredningar.
Bilen var en Range Rover Sentinel som väger 4,4 ton.Länkar till ytterligare artiklar:
Trafikverket ansåg att däcken på Vilks olycksbil var för svaga (Dagens Nyheter)
Läs mer om Lars Vilks 1946–2021 på Omni
Lars Vilks bytte bil innan dödskraschen (Expressen)