Behåll greppet med sommardäck på hemestern

Långt fler svenskar än normalt semestrar i Sverige på grund av coronapandemin. Därmed kommer det att köras många fler mil på våra inhemska vägar i sommar. För att färdas säkert krävs att man ägnar däcken lite omtanke.

En SIFO undersökning för två år sedan visade att fler än nio av tio svenska bilister byter till sommardäck under den ljusa årshalvan. Egenskaperna hos ett vinterdäck och ett sommardäck skiljer sig åt markant, särskilt på våra nordliga breddgrader där temperaturerna varierar väldigt mycket mellan årstiderna. Ett vinterdäck är gjort med ett mönster som försöker hitta grepp i ett underlag som erbjuder väldigt lite av sådana möjligheter, och med en gummiblandning som skall hålla sig mjuk ner till mycket låga temperaturer. Ett sådant däck fungerar inte optimalt på heta sommarvägar.

– Att behålla vinterdäck på för körning på sommarvarma vägar innebär att man får sämre köregenskaper och prestanda. På sommaren är farterna ofta högre och man kör också ofta med full last. Vem vill stå med punktering på motorvägen med bilen fullastad för semester? Använd sommardäck, kontrollera däcktrycket och titta till skicket på däcken med jämna mellanrum, säger Arne Sköldén, miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Michelin i Norden.

I en tidigare rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut [1], visas att bromssträckan på torr asfalt i tester är cirka 15 procent längre för vinterdäck jämfört med sommardäck, oavsett hastighet före inbromsningen. På våt asfalt var bromssträckan omkring 20 procent längre för vinterdäcken.

Profilbild
About Joakim Held 499 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen