Bilmarknaden befinner sig i en mörk period, med en minskande trend i efterfrågan på elbilar och laddhybrider på grund av höjda räntor, energipriser och minskade statliga stöd för elektrifiering. Privatpersoner håller i pengarna på grund av den ekonomiska osäkerheten. Men det finns fortfarande ett ljus i tunneln för bilhandlarna, och det är begagnathandeln, skriver MRF i ett pressmeddelande.
Enligt Klaus Silfvenius, bilhandelansvarig på MRF, har begagnathandeln sett en ökande handel de första två månaderna av året, och försäljningen av lätta lastbilar har också ökat. Det är dock fortfarande bilar med fossila bränslen som dominerar marknaden, och renodlade elbilar står endast för 5% av försäljningen. Bensin- och dieselbilar står fortfarande för ca 75% av försäljningen.
En av orsakerna till den minskade försäljningen av elbilar och laddhybrider är den plötsliga indragningen av klimatbonusen i november förra året, vilket påverkade nybilsförsäljningen av bilar med nollutsläpp. Privatkunder har också drabbats av ökade räntekostnader i leasingkontrakten, vilket har gjort att elbilar blivit 2-3000 kr dyrare i månaden för en privatkund. Detta har gjort att intresset för elbilar har minskat, särskilt när inflationen och ökade kostnader för elräkningar och huslån också påverkar hushållens reserver.
Det är uppmuntrande att se att begagnathandeln fortfarande är en ljuspunkt på en annars mörk marknad. Det är också intressant att notera att försäljningen av lätta lastbilar har ökat, vilket kan bero på en ökad efterfrågan på e-handel och hemleveranser. Men det är tydligt att bilmarknaden har en utmaning att ta itu med när det gäller att få tillbaka kunderna till elektrifierade fordon. Det krävs en starkare satsning från regeringen och industrin för att göra elektrifierade fordon mer överkomliga och tillgängliga för konsumenterna.
I slutändan är det viktigt att komma ihåg att bilindustrin är en viktig del av vår ekonomi och vårt samhälle, och det är nödvändigt att hitta sätt att hålla marknaden levande och relevant för framtiden. Begagnathandeln kan vara ett sätt att göra detta på kort sikt, men det krävs en större plan för att säkerställa en hållbar fordonsflotta och en hållbar framtid för bilindustrin.