Åretruntdäck olämpliga i Sverige, varnar VTI
En samarbetsstudie mellan VTI (Statens Väg- & Transportforskningsinstitut) och Folksam sätter återigen strålkastarljuset på året runt-däck och dess faror på vinterväglag. Forskningsledaren Mattias Hjort från VTI går så långt som att avråda från användningen av denna däcktyp på svenska vintervägar.
Oroväckande testresultat
Studien omfattade 14 olika åretruntdäck och jämförde deras prestanda med dubbfria vinterdäck av både nordisk och europeisk typ, samt sommardäck. Testerna genomfördes på Nokians testbana i Finland och på Anderstorp motorbana.
Resultaten visade på stora skillnader i bromsgrepp på alla testade underlag. På is var bromssträckan för året runt-däck 25-50% längre än för det nordiska referensvinterdäcket, med ett genomsnitt på över 30%. Det sämsta åretruntdäcket presterade likvärdigt med ett sommardäck och hade 50% längre bromssträcka än referensdäcket.
Bedömningen är att isgreppet över lag är för dåligt för att utgöra ett trafiksäkert alternativ på svenska vintervägar, säger Mattias Hjort.
Dubbel risk
Inte nog med de farliga egenskaperna på is och snö, studien visade även att året runt-däcken har 5-30% längre bromssträcka på torr och våt asfalt jämfört med sommardäck. Det gör att denna däcktyp inte bara är olämplig för vintern utan även under de svenska sommarmånaderna.
Stora skillnader mellan däckmodeller
Studien visar att skillnaderna i bromsgrepp mellan olika däckmodeller är mycket stora. Vissa åretruntdäck presterar närmare europeiska dubbfria vinterdäck, medan andra presterar likt sommardäck.
– Om du trots allt väljer att använda åretruntdäck, gäller det att välja noga utifrån vilka egenskaper däcken har, påpekar Mattias Hjort.
Energi-effektivitet på bekostnad av säkerhet?
Studien, som finansierats av Trafikverket och Skyltfonden, visar också en koppling mellan lågt rullmotstånd och dåligt isgrepp. Detta pekar på en riskfylld kompromiss mellan energieffektivitet och trafiksäkerhet.
Rekommendation
VTI och Folksam rekommenderar entydigt användning av vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. För svenskar vars vardag inkluderar isiga och snöiga vägar, framstår valet mellan kostnadseffektivitet och säkerhet inte längre som en option, menar experterna. Det handlar om liv och död, och i detta sammanhang får säkerheten inte kompromissas.