Är Norge på väg mot en säkrare vinter?

Det har inträffat många olyckor med tunga fordon på norska vintervägar genom åren, och många vägar har stängts av på grund av att en lastbil har haft problem på hala vägar. Därför infördes nya vinterdäcksregler i Norge från och med vintern 2020/2021.
– Bra däck är oerhört viktiga för trafiksäkerheten, och de nya reglerna bidrar till att göra det säkrare för alla att färdas på norska vintervägar, säger Erik Lillefoss, produktchef för lastbilsdäck på Continental Tyres Norge.
Fordon över 3,5 ton måste använda vinterdäck från 15 november till 31 mars. Mer exakt innebär detta däck med 3PMSF-märkning på drivaxlarna och fram-/styraxeln, och M+S eller 3PMSF på de andra hjulen.
Mönsterdjupet måste vara minst fem millimeter under hela vintersäsongen, vilket innebär mellan den 1 november och första måndagen efter påsk i södra Norge och mellan den 16 oktober och den 30 april i norra Norge.
Fordon över 3,5 ton måste också ha kedjor, som kan användas när dubbdäck är tillåtna. Fordon över 3,5 ton måste ha tre kedjor, medan ett vägtåg måste ha sju kedjor. Dubbdäck är naturligtvis endast tillåtna på vinterdäck, och dubbdäck kan användas på samma datum som när 5 millimeters mönsterdjup krävs.
Om du använder både dubbfria vinterdäck och dubbdäck måste dubbdäcken sitta på samma axel. Om du har tvillinghjul räcker det med dubbar i ett däck.
– Det är inte alla utländska chaufförer som känner till de norska reglerna ännu, men ju fler år som går och ju fler kontroller som genomförs, desto fler kommer att förstå att man behöver bra vinterdäck när man kör lastbil i Norge. Det är inte bara bra för yrkeschaufförerna, utan också för alla andra som kör på norska vägar på vintern, säger Erik Lillefoss.