Antidumpningstullar på kinesiska buss- och lastbilsdäck
Nu blir kinesiska buss- och lastbilsdäck upp till 800 SEK dyrare
Från och med den 8 maj 2018 kommer Europeiska unionen att tillämpa antidumpningstullar på vissa kinesiska buss- och lastbilsdäck som säljs i Europeiska unionen.
Europeiska unionens officiella tidning (volym 61) som publicerades i måndags skriver att enligt kommissionens förordning (EU) 2018/683 den 4 maj 2018 kommer preliminära antidumpningstullar på mellan 52,85 euro och 82,17 euro per däck att tas ut på nya och regummerade däck för bussar och lastbilar med ett lastindex överstigande 121, som för närvarande omfattas av KN-nummer 4011 20 90 och ex 4012 12 00 (Taric-kod 4012120010) och med ursprung i Kina. Förordningen träder i kraft dagen efter Europeiska unionens officiella tidning och ska gälla i alla medlemsstater i sex månader.
Europeiska kommissionen valde att införa fasta, antidumpningstullar per däck i stället för ad valorem (värdebaserad) eller procentuella tullar, eftersom de ansåg att ett straff av företag med en ad valorem tullar skulle ge incitament för företag att sälja den billigare delen i deras produktmix, en flytta som skulle lägga ytterligare tryck på den budgetmarknaden här i Europa. “Det är just den nivån på marknaden som behöver mest skydd mot hård illojal konkurrens” noterade kommissionen i förordning (EU) 2018/683. Av samma resonemang kan ad valoremtullar ha avskräckt importen av högprissatta premium-däck och mellanklass-däck och därigenom råna Europas regummeringsindustri på regummeringsbara stommar.
Den lägsta tullsatsen är 52,85 euro, och den här avgiften gäller speciellt för däck som kommer från två Hankook-fabriker i Kina. Buss- och lastbilsdäck som tillverkas av Giti-däck i Kina debiteras avgifter på 57,42 euro per däck, medan det på däck som tillverkats av “samarbetsvilliga kinesiska exporterande tillverkare” – inklusive anläggningar som drivs av Bridgestone, Goodyear, Michelin, Toyo och Triangle – tas ut en avgift på 62,79 euro per däck. Pirelli-däck och andra däckmärken som tillverkats av ChemChina-företagen kommer att påläggas avgifter på 64,13 euro per däck, medan den högsta avgiften på 82,17 euro kommer att tillämpas på produkter från Xingyuan Tire Group och “alla andra företag”.
Parter som söker information om förordningen eller som vill lämna in skriftliga kommentarer, eller vill begära att bli hörd kan göra det inom 25 dagar efter det att förordningen trätt i kraft.
Kommissionens förordning (EU) 2018/683 kan läsas i sin helhet här:
http://eur-lex.europa.eu