Antal elbilar ökar samtidigt som studier visar att effekttoppar kan undvikas
Samtidigt som effektfrågan debatteras flitigt fortsätter antal laddbara bilar att öka. Tesla Model 3 fortsätter att driva beståndsutvecklingen bland elbilarna. Nya studier visar emellertid att stora ökningar av elbilsbeståndet kan göras utan att ytterligare nätkapacitet behöver byggas ut.
En av de hetaste frågorna på energiområdet i Sverige det senaste året har varit bristen på effekt i ett antal regioner i landet, såsom Uppsala, Malmö och Stockholm. Situationen har uppkommit som ett resultat av en rad faktorer, såsom långa ledtider för utbyggnad av nät, planerad stängning av lokal kraftproduktion, samt ny efterfrågan i och med befolkningstillväxt och elektrifiering av industri och transport. Laddning av elbilar är alltså bara en delmängd i frågan, men kan få en stor inverkan på effektsituationen om laddningen sker på fel sätt.
Den senaste tiden har det kommit flera studier som visar att smart laddning i princip helt kan avhjälpa ytterligare belastning på elnätet från laddbara bilar. En studie från Norge som publicerades i juni visar att om elbilar laddas på natten istället för eftermiddag/kväll, skulle elnätet såsom det ser ut idag klara av nära 100 procent elbilar med obefintliga eller mycket små investeringar. Nu i juli publicerades också resultaten från demonstrationsprojektet Electric Nation i Storbritannien som visar hur prissignaler mot kunder kan åstadkomma nödvändig förskjutning av laddning till nattetid.
”Detta är utan tvekan ett högaktuellt tema och det är intressant att utredningar på olika marknader kommer fram till liknande resultat. Tekniken för att styra laddningen är på plats – i princip alla laddboxar som installeras nu kan hantera automatiskt smart styrning. Det som ska till för att frigöra den här resursen i stor skala är incitament mot kunderna och en digitalisering av distributionsnäten.”, säger Johanna Barr, sakkunnig framtidens elnät och statistikansvarig på Power Circle.
Studierna går i linje med det exjobb som Power Circle skrev om tidigare i somras. Även det visade att smart laddning gör att man kan undvika investeringar i elnätet. Power Circle planerar framöver att fortsätta undersöka laddningens påverkan på distributionsnäten i Sverige.
I juli månad fick den publika laddinfrastrukturen ett uppsving, med 37 nya laddstationer, varav 8 stycken med snabbladdning, och totalt 172 nya laddpunkter. Troligen beror ökningen det på att registreringen av nya laddstationer kommit ikapp under sommaren. Totalt finns nu 1886 publika laddstationer med sammanlagt 8 153 laddpunkter i landet.
När det gäller laddbara fordon togs 1627 nya i trafik mellan 1-31 juli, varav 42 % eller 680 var rena elbilar. Återigen är Tesla Model 3 den stora drivkraften bakom ökningen av elbilar. Samtidigt tar Tesla Model S sig upp på andra plats bland vanligaste elbilarna och puttar ner Nissan Leaf på bronsplatsen. Renault Zoe ligger kvar på första plats.
Topplistan
De vanligaste elbilarna i Sverige är Renault Zoe (4 730 st), Tesla Model S (4 184 st), samt Nissan Leaf (4 089 st). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE (11 405 st), Mitsubishi Outlander PHEV (10 853 st) och Kia Optima PHEV (5 912 st) vanligast.