ALD Automotive och LeasePlan blir Ayvens

ALD Automotive och LeasePlan fusioneras i Sverige och lanserar det nya globala varumärket Ayvens för att leda utvecklingen av hållbar mobilitet.
Det nya varumärket Ayvens som förenar ALD Automotive och LeasePlan i Sverige har nu introducerats. Denna förändring är en direkt följd av ALD Automotives globala förvärv av LeasePlan i maj 2023. Med detta steg positionerar sig den sammanslagna koncernen som en ledande aktör inom operationell billeasing, elektrifiering och fleet management, med ambitionen att driva utvecklingen av hållbar mobilitet.
ALD Automotive och LeasePlan har varit verksamma i Sverige sedan 1996 och är två av de mest etablerade aktörerna på marknaden. Genom att kombinera sina styrkor skapar de nu en gemensam plattform under varumärket Ayvens, med en tydlig ambition att göra mobilitet enklare, smartare och mer hållbar.
Större globalt inflytande och fokus på hållbarhet
Ayvens har en global närvaro med en fordonsflotta på 3,3 miljoner fordon, inklusive världens största elfordonspark. Företaget siktar på att leda omställningen till nollutsläpp och att forma framtidens digitala mobilitetslösningar. Det nya varumärket syftar till att tydliggöra företagets roll på marknaden och det värde det tillför sina kunder inom alla segment.
Den nya grafiska profilen och identiteten är designad för att signalera energi och framsteg. Namnet Ayvens är enkelt och minnesvärt, samtidigt som logotypen symboliserar föreningen av två företag i en gemensam riktning. Taglinen “Better with every move” sammanfattar företagets mål att ständigt förbättra mobiliteten, både för kunder och samhället i stort.
— Lanseringen av vårt nya varumärke Ayvens i Sverige är en viktig milstolpe för vårt företag som en ledande aktör inom mobilitet. Det är inte bara ett nytt varumärke, utan ett steg mot att erbjuda mer hållbara leasinglösningar på ett enklare och smartare sätt, för att ge bättre flow i arbets- och privatlivet, säger Frank Alofs, Country Managing Director för Ayvens Sweden AB.
För att utveckla det nya varumärket anlitades den globala designbyrån Dragon Rouge, med målet att positionera Ayvens som en modern och innovativ aktör inom mobilitet – långt bortom traditionell billeasing.
Fusionen och varumärkeslanseringen markerar ett nytt kapitel för ALD Automotive och LeasePlan i Sverige, där de nu gemensamt satsar på att driva branschen framåt med hållbara och effektiva mobilitetslösningar.