ABS Wheels expanderar till 12 nya länder
ABS Wheels breddar sin verksamhet och lanserar sin e-handel i 12 nya länder med hjälp av en ny global plattform.
ABS Wheels tar steget ut i Europa och expanderar sin e-handel till 12 nya marknader genom en ny global plattform som företaget har byggt in-house. Detta är en vidareutveckling av det koncept som ABS Wheels introducerade för nästan 10 år sedan, där bilägare kunde använda sitt registreringsnummer för att hitta passande däck och fälgar.
Med en databas innehållande över 90 miljoner däck- och fälgkombinationer kan ABS Wheels snabbt anpassa sina utländska sajter för landspecifika bilparker och produktutbud. Andreas F., eCommerce architect på ABS Wheels, förklarar att allt bygger på en enkel sökning med bilens registreringsnummer.
Utvecklingen av den nya plattformen har inte varit helt problemfri. Efter att ha försökt samarbeta med en extern e-handelsutvecklare insåg ABS Wheels att systemet var för komplext och krävde mycket produktkunskap. Företaget beslutade därför att utveckla plattformen själva, utan att göra avkall på egna och kunders behov. Resultatet blev en skräddarsydd plattform som enkelt kan anpassas för språk, betalningsalternativ, frakt samt lokalanpassade retur- och köpevillkor.
Tobias Hellström, marknadschef på ABS Wheels, menar att den nya skalbara plattformen baseras på företagets affärsmål och visioner. Andie Lahdo, grundare och vd för ABS Wheels, avslutar med att den nya e-handelsplattformen ger företaget stora förutsättningar att rikta sig mot en bredare marknad och ta dem närmare sin vision om att bli den mest eftersökta och tillförlitliga däck- och fälgleverantören i Europa.