9 av 10 i Norge vill ha säkerhetsutbildningar för unga på bana

Foto: Continental

I en norsk rikstäckande undersökning svarar 9 av 10 att de anser att unga förare bör erbjudas säkerhetsutbildningar på en stängd bana för att bli säkrare förare. Men bara 3 av 10 vill delta i en sådan kurs själva.

Infact genomförde undersökningen på uppdrag av Continental Dekk Norge. 91,2% av alla män och 91,7% av alla kvinnor tycker att det är en bra idé att erbjuda unga förare säkerhetsutbildningar på stängd bana. Men när de själva frågas om de vill delta i en säkerhetsutbildning på en stängd bana, svarar bara 31,7% av dem att de vill göra det. I den yngsta åldersgruppen med bil, för de mellan 18 och 29 år, svarar 35,8% av dem att de vill delta i en sådan utbildning, medan 41,7% i åldersgruppen 30-44 år är intresserade av att delta själv.

– Vi tror att detta är siffror som borde intressera myndigheterna. Det finns bra körträning i Norge, men vi tror att norska förare kan bli ännu säkrare förare om de kunde prova på höga hastigheter, men under säkra förhållanden, på en stängd bana, säger produktchef på Continental Tyres Norge, Knut Knudsen.

Knudsen tror att det är priset som gör att så få  säger att de själva kan tänka sig att delta i en sådan utbildning.

– När över 90 procent tycker att det är en bra idé att erbjuda utbildningar , men bara 30 procent vill delta i en sådan utbildning själva, tror jag att många tycker att det är för komplicerat och dyrt att delta i en sådan kurs .

Det finns olika erbjudanden att köra på en stängd bana med egen bil på flera ställen i Norge, och Continental har också varit medarrangörer i sådana säkerhetsutbildningar.

– När Continental hoppade av som en av världens största fotbollssponsorer för några år sedan och istället lanserade sin Vision Zero, som arbetar för en framtid utan olyckor, skadade och dödade i trafiken, beslutade Continental  även att fokusera mer på körutbildningar för sina kunder. Vi har därför låtit utvalda kunder att prova på både Rudskogen, Vålerbanen och på isen på vintern.

Att få gränserna testade på både bil och däck under säkra förhållanden på en stängd bana är bra för trafiksäkerheten, anser Knudsen.

– Vår erfarenhet är att deltagarna lär sig mycket på en sådan utbildning. De lär sig att hantera farliga situationer som de senare kan uppleva i trafiken. Därför anser vi att myndigheterna bör göra mer arrangemang för att unga ska erbjudas säkerhetskurser på slutna spår, helt enkelt för att öka trafiksäkerheten i Norge.

Knudsen tror att detta kan vara extra viktigt de kommande åren, där man förväntar sig att färre kommer att äga sin egen bil.

– Nu när bildelningslösningar blir mer populära kommer många att köra en mindre bil än tidigare. Det kan vara bra, men det kan också vara farligt när det gäller trafiksäkerhet. En erfaren förare som kör mycket är förmodligen en säkrare förare än någon som bara kör någon gång då och då, avslutar Knut Knudsen.

About Däckavisen 751 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen