Laddbara bilar ökar i storstäderna
– Nyregistreringarna av laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökar kraftigt inte minst i storstäderna. Under de fyra första månaderna i år ökade registreringarna av laddbara bilar, med 66 procent i riket som helhet. I Stockholms län var uppgången ännu större, 73 procent. Det innebär att varannan ny laddbar bil registreras i Stockholms län, säger Mattias Bergman, VD för BIL Sweden.
– Stockholms län hade den högsta andelen (10%) laddbara bilar av de totala nyregistreringarna, följt av Jämtlands län (7,3%) och Hallands län (6,5%). Det visar att vi har en positiv utveckling för laddbara bilar även utanför storstäderna. Den höga andelen laddbara bilar i Stockholms län förklaras bland annat av att flera leasingbolag och större företag har sitt säte i Stockholms län, fortsätter Mattias Bergman.
– Det är viktigt att det introduceras styrmedel även för användandet av laddbara bilar – och inte bara vid inköpstillfället. Därför är det kontraproduktivt och ologiskt att laddhybrider, som omfattas av sk klimatbonus i det nya bonus-malus systemet, inte tillåts i zon 3 i regeringens förslag till miljözoner, säger Mattias Bergman.
– Förutom styrmedel är det viktigt att laddinfrastrukturen byggs ut så att de som köper en laddbar bil kan ladda sin bil, framför allt hemma i sin bostad eller på sitt arbete. Elbilar och laddhybrider ska inte begränsas till enbart de som bor i radhus eller eget hus. Vi behöver därför säkerställa att alla de som bor i flerbostadshus har tillgång till laddinfrastruktur, framhåller Mattias Bergman.
Sverige trea i Europa på laddbara bilar
– Färsk statistik från den europeiska branschorganisationen för fordonsindustrin, ACEA, visar att Sverige håller sig väl framme när det gäller introduktionen av laddbara bilar. Under det första kvartalet i år låg Sverige på tredje plats i Europa, efter Norge och Island när det gäller andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna. BIL Swedens prognos är att vi kommer ha en andel laddbara bilar i Sverige på drygt nio procent när vi summerar helåret 2018, säger Mattias Bergman.
– En ökad andel elbilar och laddhybrider är positivt ur miljösynpunkt då det innebär lägre utsläpp av både koldioxid och andra utsläpp från bilflottan, avslutar Mattias Bergman.