20 år med Däckrazzia – stora framsteg, men utmaningar kvarstår
Däckrazzia firar 20 år med förbättrad däckkunskap och säkerhet, men utmaningar kvarstår kring vinterdäck på sommaren och lågt däcktryck.
I år markerar Däckrazzia 20 år av arbete för att öka medvetenheten om däckens betydelse för trafiksäkerhet och hållbarhet. Sedan initiativet startade har över 31 000 bilister fått sina däck undersökta, och tusentals fler har nåtts av information om vikten av att ha rätt däcktryck och mönsterdjup. Resultaten visar på både framsteg och kvarstående utmaningar.
Ökad laglydnad kring mönsterdjup
En av de mest positiva utvecklingarna under Däckrazzias två decennier långa historia är den tydliga minskningen av bilar med olagligt lågt mönsterdjup. Under de första åren körde en betydande andel bilister med däck vars mönsterdjup understeg lagkravet på 1,6 mm. Nu, tack vare bland annat Däckrazzias informationsinsatser, är antalet betydligt färre. Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen, betonar att detta innebär att över 100 000 färre bilister i Sverige idag kör med olagligt mönsterdjup.
Bättre däcktryck, men bristande kontroller
En annan viktig aspekt som förbättrats är däcktrycket. För 20 år sedan hade nästan var tionde bil ett däck med så lågt tryck att det gränsade till punktering. Idag är den siffran mindre än en på tjugo. Denna förbättring kan till stor del tillskrivas införandet av automatiska system för däcktrycksövervakning i moderna bilar. Trots detta visar mätningarna att en av tio bilar fortfarande körs med så lågt tryck att däckens livslängd riskerar att halveras.
Felaktiga däckval och ökad risk
Trots förbättringar finns det fortfarande utmaningar att ta itu med. En av dessa är användningen av vinterdäck på sommaren, ett problem som verkar öka i framför allt södra och västra Sverige. Mattias Hjort, forskningsledare på VTI, varnar för att dubbfria vinterdäck på sommaren kan ge sämre grepp, längre bromssträckor och försämrad stabilitet i kritiska trafiksituationer.
Däckkollen – ett nytt namn för framtiden
För att reflektera den frivilliga karaktären av de kontroller som genomförs längs vägarna har Däckrazzia bytt namn på denna del av insatsen till Däckkollen. Denna undersökning genomförs i samband med Polisens kontroller eller på servicestationer och fokuserar på att ge bilister värdefull information om däckens skick och betydelse. Cecilia Blom Hesselgren förklarar att namnet Däckrazzia dock kvarstår för den övergripande satsningen.
En fråga om hållbarhet
När Däckrazzia startade i Sverige för 20 år sedan var huvudfokus på trafiksäkerhet. Under åren har detta fokus breddats till att även inkludera aspekter som folkhälsa, ekonomi och miljö. Sedan 2012 finns dessutom en energimärkning av nya däck som hjälper bilister att göra mer hållbara val. Anders Hallberg, projektledare på Energimyndigheten, poängterar att detta är en viktig del av arbetet för en mer hållbar framtid på våra vägar.