17 % av danskarna kör vinterdäck på sommaren
437 000 personbilar på vinterdäck i sommarvärmen, det var det övergripande resultatet av Rådet for Større Dæksikkerheds däckräkning under vecka 25. Överraskande många missbrukar bilens viktigaste säkerhetsutrustning.
Rådet for større Dæksikkerhed och Dækimportørforeningen undersöker två gånger om året danska bilisters däckval, och under vecka 25 kontrollerades mer än 5 000 bilar på 28 allmänna parkeringsplatser i Danmark.
Det konstaterades att 17 procent av bilisterna, trots sommarvärmen, fortfarande körde runt på däck avsedda för kalla och våta vinterförhållanden.
Byt till sommardäck – det handlar om säkerhet och ekonomi
Det finns både säkerhetsmässiga och ekonomiska fördelar med att byta från vinterdäck till sommardäck. Att inte byta från vinterdäck till sommardäck kan bero på glömska, okunnighet eller att man tror att man sparar pengar. Men man kan faktiskt spara både pengar, olyckor och i slutändan även liv genom att skifta däck.
“Lågt intresse för däck i Danmark. De flesta intresserar sig inte mycket för däck och byter inte till sommardäck, kanske för de tycker det är besvärligt eller vill spara pengar och tid. Men det är ett uttryck för brist på insikt och intresse för det som håller oss rullande, säger Volker Nitz, chef för Rådet for større Dæksikkerhed.
Att inte byta till sommardäck har konsekvenser både för säkerheten och ekonomin.
Däcken är fordonets viktigaste säkerhetsutrustning
Däcken har säkerhetsmässiga konsekvenser för trafiksäkerheten, och Færdselsstyrelsen har visat att fel på bilen står för en av fem olyckor och här är fel däckval står för en del av dem.
Vid höga temperaturer kan vinterdäcket bli instabilt, och på sommaren har det längre bromssträcka och dragkraft. På våta vägar har vinterdäck 15% längre bromssträcka på sommaren, och på torra vägar är det till exempel 10% sämre sidogrepp i kurvor.
“För att säkerställa optimalt grepp bör du därför byta till sommardäck, det är aldrig för sent”, säger Volker Nitz.
Bättre ekonomi med två uppsättningar däck
Däcken påverkar bilekonomin. Både bränsleförbrukning och däckslitage påverkas av däckval, så det lönar sig att ha både vinterdäck och sommardäck.
“Vinterdäck har upp till 15% högre rullmotstånd, så de använder mer bränsle. Dessutom slits de snabbare, eftersom gummiblandningen är mjukare, eftersom den är anpassad till lägre temperaturerna på vintern. Och genom att köra på vinterdäck på sommaren, kanske dina vinterdäck inte är redo för vintern, så du måste investera i en ny uppsättning. Med två uppsättningar däck kan du optimera, så att båda uppsättningarna håller längre, säger Volker Nitz.
Högkvalitativa åretruntdäck är ett bättre val
Ett antal bilägare väljer att köra på åretruntdäck snarare än att byta efter årstiderna, för vissa förare kan det vara ett bättre val än att köra på fel däck för säsongen.
“Alla åretruntdäck är en kompromiss eftersom det inte finns något däck som klarar de förändringar i väder vi har under ett år. Men åretruntdäck kan vara ett bättre alternativ för förare som kör mindre och väljer däck av hög kvalitet, säger Volker Nitz.
Det som skiljer sommardäck från vinterdäck är särskilt gummiblandningen i däcken. Sommardäck har en gummiblandning som gör det hårdare än vinterdäck.
“Däcks egenskaper för olika väder är en fråga om gummiblandningen och hur mönstret produceras för att ge maximalt grepp i förhållande till vägförhållanden, nederbörd och temperatur,” säger Volker Nitz.
Fakta om däckräkningen i juni 2019
Personbilar med sommardäck: 76% = ca. 1 973 000 bilar.
Åretruntdäck personbilar: 7% = ca. 182 000 bilar.
Personbilar med vinterdäck: 17% = ca. 437 000 bilar