Yokohamas försäljning minskade med 20,6% första halvåret
Yokohama rapporterar en minskning av vinsten med 86,8% till 2,3 miljarder yen och en minskning av försäljningsintäkterna med 20,6% till 247,1 miljarder yen för första halvåret 2020.
Motståndskraft i segmenten Yokohama’s MB (Multiple Business) och ATG (Alliance Tire Group, off-highway-däck) kompenserar för de röda siffror som uppstod i däcksegmentet mitt i COVID-19-pandemin. Yokohama hanterade framgångsrikt förbättringar i hela sin verksamhet för att hantera den pandemirelaterade nedgången.
Inom Yokohamas däcksegment minskade försäljningsintäkterna och affärsresultatet från samma period föregående år. Nedgången i affärsresultatet återspeglade en nedgång i försäljningsvolymen i antal enheter, en uppgång i kostnad per enhet förknippade med minskad produktionsvolym och lagerförsäljningskostnader i samband med ett produktåterkallande i Nordamerika under det första kvartalet.
Försäljningsintäkterna minskade för originalutrustningsdäck i Japan och utomlands när COVID-19-pandemin dämpade fordonsefterfrågan i Japan och krävde fortsatta produktionsjusteringar av bilproducenter över hela världen. Försäljningsintäkterna minskade också för ersättningsdäck. Den nedgången återspeglade varmare vintertemperaturer än genomsnittet i början av året i Japan, vilket minskade efterfrågan på vinterdäck och den allmänna svagheten i japansk konsumtionen, förvärrad av COVID-19. Efterfrågan på utbytesdäck stagnerade över hela världen mitt i pandemin.
Försäljningsintäkterna minskade inom Yokohamas ATG-segment, som omfattar däck för jordbruksmaskiner, för industrimaskiner och för andra off-highway-applikationer. Liksom i företagets andra affärssegment återspeglade dessa minskningar den negativa effekten av COVID-19-pandemin på efterfrågan över hela världen.
Rapport första halvåret 2020
Resultat per affärssegment * 2 (miljoner yen)