Yokohama testar AI för däcktryck

Yokohama Rubber utvecklar AI-teknik för att mäta däcktryck genom ljud vid hammarslag. Tekniken lovar säkrare, billigare och mer hållbar logistik.
Yokohama Rubber Co., Ltd., med huvudkontor i Hiratsuka, Japan, har inlett praktiska tester av en ny teknik som använder artificiell intelligens (AI) för att mäta lufttryck i däck genom att analysera ljudet från hammarslag på däck. Denna teknik kan ersätta den erfarenhetsbaserade metod som förare traditionellt använt och erbjuder lösningar på flera utmaningar inom logistikbranschen, inklusive ökad säkerhet, lägre kostnader, förbättrad bränsleeffektivitet och tidsbesparingar.
Idag utförs lufttryckskontroller ofta manuellt med tryckmätare, en metod som kan orsaka ventilproblem och luftläckage. Alternativa system för realtidsövervakning är ofta kostsamma. Därför är hammarslag på däcken fortfarande en vanlig metod, men att avgöra om lufttrycket är korrekt endast med hjälp av ljud kan vara svårt, även för erfarna förare. En mer exakt och användarvänlig metod är därför efterlängtad.
Yokohama Rubber har i samarbete med METRIKA, Inc. utvecklat en AI-algoritm som kan analysera ljud från hammarslag och skilja detta från andra miljöljud. Algoritmen kan bestämma både tidpunkten och längden på ljudet, och utifrån detta beräkna däckets lufttryck. Tekniken är kopplad till en prototyp av en mobilapplikation som låter föraren enkelt registrera ljudet och visuellt få information om lufttrycksnivån och eventuellt behov av åtgärd.
Denna lösning eliminerar behovet av specialutrustning eller avancerade färdigheter och gör det möjligt för alla att genomföra exakta däcktryckskontroller. De pågående testerna vid ett transportföretag syftar till att finslipa både algoritmens noggrannhet och applikationens användarvänlighet.
Yokohama Rubber planerar att integrera tekniken i sitt nästa generations däckhanteringssystem (TMS), som bygger på IoT och erbjuder skräddarsydda produkt- och driftlösningar för transportföretag. Denna innovation är också en del av företagets bredare strategi att utveckla produkter för den globala övergången till eldrivna och autonoma fordon samt bidra till hållbara logistiklösningar.
Fler detaljer om denna teknik och dess utveckling kommer att presenteras framöver.