Yokohama rubber får toppbetyg av CDP

Yokohama Rubber har återigen placerats på CDP:s A-lista för sina insatser inom klimatåtgärder och transparens, nu för sjätte gången.
Yokohama Rubber har ännu en gång fått högsta betyg för sina klimatinsatser och transparens inom hållbarhet. Den 6 februari 2025 meddelade den globala miljöorganisationen CDP att företaget återigen har kvalificerat sig för deras prestigefyllda A-lista, vilket markerar tredje året i rad och sjätte gången totalt. Utmärkelsen grundar sig på Yokohama Rubbers arbete med att minska växthusgasutsläpp, hantera klimatrelaterade risker och offentliggöra tydlig och transparent information i CDP:s klimatförändringsenkät för 2024.
CDP:s roll i hållbarhetsbedömningar
CDP är en av världens ledande organisationer inom miljörapportering och driver ett globalt system för klimatrelaterade upplysningar från företag, städer och regioner. Sedan starten år 2000 har CDP uppmuntrat företag att redovisa sin miljöpåverkan och arbeta aktivt för att minska utsläpp, skydda vattenresurser och bevara skogar. Organisationens poängsystem används ofta av investerare och inköpare för att styra resurser mot en mer hållbar ekonomi.
Under 2024 besvarade över 24 800 företag världen över CDP:s klimatförändringsenkät, varav mer än 2 100 japanska företag, inklusive över 70 % av de börsnoterade bolagen på Tokyobörsens Prime Market.
Hållbarhet i fokus hos Yokohama Rubber
Under sin hållbarhetsslogan “Caring for the Future” strävar Yokohama Rubber efter att skapa långsiktigt värde genom att integrera hållbarhetsinitiativ i sin affärsverksamhet. Företaget fortsätter att arbeta för att minska sin klimatpåverkan och bidra till en mer hållbar framtid.