WRC i nordligaste Norden med Pirelli Zotto Zero däck
Efter en framgångsrik återkomst som exklusiv däckleverantör till FIA World Rally Championship förra månaden, styr nu Pirelli mot Arctic Rally Finland. De tar platsen istället för det avbrutna Rally Sweden som WRC: s enda rena vinterevenemang där spektakulära hastigheter väntas. Basen är Arctic Lapland Rally som körs varje januari och som är en del av det finska mästerskapet, centrerat runt Rovaniemi med etapper som hålls inom polcirkeln.
Däckval
Sottozero Ice J1: På samma sätt som till Rally Sweden har man tillhandahållit en enda typ av dubbdäck för användning på is- och snörally inom WRC. Pirellis Sottozero-däck har totalt 384 dubbar, var och en sticker ut sju millimeter från slitbaneblocken. Dubben är monterade på plats under vulkaniseringsprocessen istället för att monteras i efterhand – en teknik som endast används av Pirelli och som säkerställer att dubben sitter kvar. Dessa däck är riktade och asymmetriska, vilket betyder att de är speciellt utformade för att sitta på vänster eller höger sida av bilen.
– Den sju millimeter dubben ger den bästa kompromissen mellan grepp på is och djup snö under den första etappen, och som också klarar den andra etappens körning. Teamen har testat med totalt 15 dagar mellan dem, med cirka 250 däck, och vi är nöjda med prestandan och nivåerna av dubbarna som vi hittills sett, säger Terenzio Testoni, aktivitetschef rally.
Pirelli i siffror
- Pirelli tar med sig cirka 1500 däck till Arctic Rally Finland. Av dessa är 350 för toppklassen i World Rally Cars.
- Var och en av de 13 WRC-förarna kan använda upp till 20 däck under själva rallyt, med en separat fördelning av fyra däck för shakedown.
- Pirelli är inställd på att förse 1150 fyrhjulsdrivna bilar, inklusive de i WRC 2 och WRC 3.
- Pirelli kommer att ha 22 anställda på rallyt inklusive montörer och ingenjörer.
Den längsta etappen
Rallyt börjar på fredag eftermiddag med den längsta etappen – de 31,05 kilometerna av Sarriojärvi. Samma etapp upprepas sedan efter solnedgången.
Varför däcksstrategi är viktigt
Till skillnad från Monte-Carlo rallyt, finns det inga däckval för förarna att oroa sig för då det bara finns en typ av däck. Men förare kommer fortfarande att behöva tänka över noga hur de använder sina däck över en slinga av etapper – särskilt med alla tester som är 20 kilometer eller mer.
Unga utmanare
Arctic Rally Finland är ett hemmaevent för Toyota-föraren Kalle Rovanperä, 20-åringen har tidigare erfarenhet av rally i Lappland. Sveriges Oliver Solberg 19 år, kommer att göra sin WRC1-debut i en Hyundai. Båda ungdomarna växte upp och lärde sig köra på snö och is tillsammans med sina respektive fäder, tidigare WRC-stjärnor Harri Rovanperä och Petter Solberg.
– Miljön här är overkliga: du måste se den för att uppskatta hur vackert det är. Jag testade några nya isdäck från Pirelli i januari och de var väldigt imponerande: stor förbättring av bromsprestanda och grepp. Körning vid hög hastighet gick bra likväl hållbarheten. Det var mycket uppskattat, säger Valtteri Bottas medlem i expertpanelen!