Volkswagen elektrifierade Sverige i november
November blev en ljus månad för Volkswagen på den svenska marknaden. Märket registrerade 5 361 nya personbilar enligt statistik från BIL Sweden, vilket är en ökning med 65,7 procent jämfört med samma månad förra året. Marknadsandelen i november blev 17,6 procent.
I november var det framför allt mycket fokus på eldrift. Med 861 exemplar blev laddhybriden Passat GTE för andra månaden i rad den mest registrerade laddbara bilen. Det innebär att över hälften (59,5 %) registrerade Passat var en laddhybrid. Totalt sett var Volkswagen det bilmärke som registrerade klart flest laddbara bilar (913 st).
– Vi är mycket glada och stolta över att vara ledande märke när det kommer till laddbara bilar. Att elektrifiera den svenska bilparken är vår ambition, kommenterar Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige, och fortsätter:
– Det är en fortsatt mycket hög efterfrågan på tjänstebilsfavoriten Passat GTE och tilldelningen för den svenska marknaden är god. Vi har precis också lanserat ett privatleasingerbjudande för elbilarna e-up! och e-Golf till en attraktiv månadskostnad, som vi hoppas ska ge ytterligare skjuts mot omställningen till eldrift.
I mitten av nästa år inleds lanseringen av Volkswagens helt nya elbilsfamilj. Den första modellen, klimatneutrala ID.3, kommer inom kort att visas upp runt om i Sverige. I november presenterades den sjunde konceptbilen inom ID.-familjen: kombin ID. SPACE VIZZION med fyrhjulsdrift och en räckvidd på upp till 59 mil. Den produktionsklara versionen kommer att presenteras i slutet av 2021.
Under november hade Volkswagen fyra modeller bland topp-tio: Passat var tvåa med 1 446 registreringar, Tiguan trea (1 395 bilar), Golf sexa (1 100 bilar) och T-Cross nia (616 bilar). Med 1 091 bilar var Volkswagen också största märke vad gäller klimatbonusbilar där även gasdrivna modeller ingår.
Hittills i år, januari-november, har Volkswagen registrerat 42 268 nya personbilar på den svenska marknaden. Det är en minskning med 16,8 procent jämfört med samma period 2018. Volkswagens marknadsandel hittills i år har minskat till 13,7 procent (jan-nov 2018: 15,4 procent).
Volkswagen är fortsatt största märke i Sverige när det kommer till privatköpare. I november registrerades 2 421 nya personbilar och hittills i år är siffran 15 313, vilket är 2 779 fler bilar än tvåan på privatmarknaden.