VF-däck ska ge hälsosammare skördar och högre lönsamhet

Bild: NDI

Det danska lantbruksforskningsföretaget SEGES har avslutat ett däcktest i samarbete med NDI Group i Danmark, ägarbolaget bakom NDI Sverige. Resultaten från testet i Danmark är lovande och mycket relevanta för lantbrukare i Sverige, enligt Jakob Nannberg Scheel, försäljningschef på lantbruksavdelningen i NDI Group.

Resultaten från ett stort vetenskapligt forskningsprojekt, gjort av lantbruksforskningsföretaget SEGES och det nordiska däckföretaget, NDI Group, har precis släppts. Resultaten visar att montering med VF-däck på gödselspridare och traktor och körning med ett lågt tryck på 1 bar ska ha en bevisbar positiv effekt på skörden.

– Det har gjorts flera däcktester utanför Danmark och Norden som visar att körning med lågt däcktryck ökar skörden och därmed vinsten per hektar. Det är första gången vi har gjort ett test av det här slaget på dansk mark och resultaten är mycket positiva, säger Jakob Nannberg Scheel, försäljningschef på lantbruksavdelningen i NDI Group.

Relevant for svenska lantbrukare

I experimentet testade SEGES och NDI Group en traktor och gödselspridare med två olika uppsättningar däck, konventionella däck med ett tryck på mellan 2,2 och 3 bar och VF-däck från Alliance med ett däcktryck på 1 bar. Resultaten från däcktestet, som gjordes på ett sädesfält, visar att det går att öka skörden med mellan 1,5 och 2,2 procent beroende på om flytgödselspridaren har en bredd på 8 eller 12 rader. Det motsvarar en extrainkomst på 228 till 355 kr per hektar.

– Vi har nu fått inblick i data från ett vetenskapligt däcktest genomfört under nordiska förhållanden, vilket har gett oss en unik möjlighet att beräkna vilka mer intäkter som kan uppnås från VF-däck. Data som är ytterst relevanta även för svenska bönder, säger Jakob Nannberg Scheel och fortsätter:

– Har du en åker på 100 hektar kan det vara en besparing på flera tusen kronor som du uppnår. Dessutom visade testet också att hjulslirningen med VF-däck minskade med 4,4 procent, vilket utan tvekan också ger besparingar på bränsleförbrukningen, och det sänkta däcktrycket minskar också jordpackningen. Så nu har vi äntligen fått konkreta siffror på vad den ekonomiska vinsten med VF-däck är och vi ser fram emot att använda den nya kunskapen och data från däcktestet i vår rådgivning till våra kunder i hela Norden.

Större potentiell avkastning

Enligt Henning Sjørslev Lyngvig, konsult inom området fältteknik på SEGES i Danmark, som tillsammans med konsulten Martin Mikkelsen ansvarade för testet, är fördelarna med att använda VF-däck om möjligt ännu större än de som sågs i testet.

– När vi sprutade gödsel i april 2021 var jorden väldigt torr och det gav oss utmärkta körförhållanden. Potentialen kan sannolikt vara ännu mer betydande under suboptimala förhållanden. Man skulle lätt kunna tänka sig att det finns ännu större fördelar med att köra i fuktigare jord, säger han.

NDI Group är den nordiska distributören av däckmärket Alliance, en del av Yokohama Off-Highway Tyres. I testet användes Agriflex-däcken 372+ och 389+ på traktorn respektive flytgödselspridaren.

About Däckavisen 1114 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!