Varning för oseriösa däckskiftare på köpcenter och parkeringsplatser
Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, får det ena samtalet efter det andra från verkstäder och bilägare som berättar om olyckor och missnöje. Samtalen går ut på att bilägarna har skiftat hjul på parkeringsplatser och köpcentrum och så vidare och inte alltid fått kvitto på jobbet.
– Bäste bilägare, lyd SFVF:s råd – får du inte ett kvitto på hjulskiftet, använd inte företaget. Kostar hjulskiftet dessutom 99 kronor, ställ dig då frågan om är det ett seriöst företag, säger Bo Ericsson, vd på SFVF.
Skälen till varningen är följande, enligt Bo Ericsson:
- Vem drar bultar så hårt att det inte ens går med en muttermaskin avsedd för lastbilar att lossa bultarna?
- Vem med kunskap monterar på tre hjul med sju millimeter mönsterdjup och ett med fyra millimeter på en fyrhjulsdriven bil? Den seriösa verkstaden vet att fördelningslådan på en fyrhjulsdriven bil då kan haverera.
- Vilken seriös verkstad monterar vinterhjulen med rotationspilen åt fel håll?
- Vilken kunnig verkstad kontrollerar så att det inte är fel bultar, eftersom det ofta är skillnad mellan vinter och sommarhjul. Konsekvensen kan bli att bilägaren tappar hjulen efter en tids körning.
– När bilägaren ska reklamera finns inte det så kallade företaget kvar på parkeringen eller köpcentrat. De flesta tycker det är billigt och bra att få hjulen skiftade för 99 kronor. Om det visar sig att arbetet inte har utförts fackmässigt och innebär en hög kostnad för att rätta till felet, är få glada, säger Bo Ericsson.
SFVF:s jurist Ulf Stefansson och Bo Ericsson sitter båda som ledamöter i Allmänna reklamationsnämnden och får ibland se vilka konsekvenserna av icke fackmässigt arbete blir.
– När bilägaren gör en anmälan och får bifall finns det ingen att få ersättning av eftersom det kanske inte finns ett företag med adress. Då står bilägaren där och får betala dyrt för sitt billiga hjulskifte, säger Ulf Stefansson.