Världens starkaste och mest värdefulla däckmärke
Michelin är fortfarande världens starkaste och mest värdefulla däckmärke med ett varumärkesvärde på 6,4 miljarder EUR och en BSI-poäng på 86,2 av 100.
Enligt Brand Finance är Michelin det absolut starkaste varumärket i däckbranschen med en marginal på 9 BSI-poäng jämfört med det näst starkaste varumärket i branschen, Bridgestone (upp 1% till 6,3 miljarder EUR). Michelin är branschens “tanke-ledare”, dess produktdiversifiering med punkteringslösa däck, sin Uptis-prototyp, associering med premiumevenemang och utmärkt prestanda har hjälpt varumärket att behålla sin styrka och status.
-Michelin fortsätter att förnya sina produkter och marknadsföra dem och sitt varumärke på ett konsekvent och relevant sätt. Med så mycket historia och attraktion att spela med är det inte förvånande att de toppar listan igen , säger Alex Haigh, chef, Brand Finance.
Den Japanska däcktillverkaren Yokohama tar sig upp en placering till en sjunde plats. Maxxis trillar ur topp-1o listan och istället tar sig Linglong in på en niondeplats som enda Kinesiska leverantör.
Rank 2020 | Varumärke | Värde EUR |
1 | Michelin | 6,466M |
2 | Bridgestone | 6,342M |
3 | Continental | 2,998M |
4 | Goodyear | 1,920M |
5 | Dunlop | 1,881M |
6 | Pirelli | 1,336M |
7 | Hankook | 1,191M |
8 | Yokohama | 0.788M |
9 | Linglong | 0.686M |
10 | Sumitomo | 0.683M |