Var tredje ny bil i november var elbil
36 procent av nyregistrerade personbilar i november var elbilar, och laddbara fordon stod för hela 60 procent av alla nya bilar.
I november 2024 registrerades 25 443 nya personbilar i Sverige, enligt Trafikanalys officiella statistik. Av dessa var 36 procent elbilar, vilket motsvarar 9 050 fordon. Totalt stod laddbara bilar, inklusive laddhybrider, för 60 procent av alla nyregistreringar. Det visar att övergången till elektrifierade drivmedel fortsätter att prägla den svenska fordonsmarknaden, även om elbilarnas ackumulerade marknadsandel hittills i år inte nått upp till samma nivå som 2023, då den var 38 procent. Andelen laddhybrider är dock högre än året innan, med 23 procent hittills i år.
Trots den höga andelen laddbara bilar minskade det totala antalet nyregistrerade personbilar med 2 procent jämfört med november 2023. Detta speglar en fortsatt osäkerhet på marknaden, där olika faktorer som ekonomiska förhållanden och förändringar i klimatpremier spelar in. Från och med årsskiftet kommer den högsta klimatpremien för nya elbilar att sänkas från 50 000 kronor till 40 000 kronor, något som kan påverka kommande nyregistreringsstatistik.
Även marknaden för kommersiella fordon präglas av elektrifiering, men i olika utsträckning. Under november var 21 procent av de nyregistrerade lätta lastbilarna eldrivna, medan 8 procent av tunga lastbilar drevs på el. Bussmarknaden, som till stor del styrs av offentliga upphandlingar, hade en högre elbilsandel: 55 procent av de 75 nyregistrerade bussarna i november var eldrivna.
En annan intressant trend är att fler bilar avregistreras än nyregistreras. Fram till november har 286 798 personbilar avregistrerats, jämfört med 250 519 nyregistrerade. Nästan hälften av de avregistrerade fordonen har exporterats, vilket visar på en betydande internationell efterfrågan på begagnade bilar från Sverige.
Den officiella statistiken från Trafikanalys ger en viktig inblick i hur övergången till elektrifierade transporter utvecklas, samtidigt som den speglar bredare trender inom svensk fordonsmarknad och klimatpolitik.