UUHP-däck från Goodyear på nya Maserati GranTurismo
Däcktillverkaren Goodyear, har samarbetat med den italienska lyxsportbilstillverkaren Maserati för att utveckla ett unikt ultra-ultra-högprestandadäck (UUHP) för den nya GranTurismo-modellen 2023. Bilen, utrustad med en V6-dubbelturbo motor med två olika prestandanivåer, kommer att rulla ut på vägarna med Goodyears Eagle F1 SuperSport UUHP-däck.
Dessa däck är en del av Goodyears UUHP-sortiment och har blivit en standard för nya GranTurismo. Däcken kommer att märkas med MGT, vilket signalerar att de har utvecklats specifikt för Maserati. Goodyears innovativa F1 SuperSport-sortiment är designat för att erbjuda överlägsen prestanda för extrema väg- och racingbilar.
Goodyears Eagle F1 SuperSport-däck är utvecklat med samma teknik som använts för de racingdäck som tagit olika team till segern i några av världens mest prestigefyllda lopp, som 24 Hours of Le Mans. Denna teknik överförts direkt till Eagle F1 SuperSport-däcket, ger förare överlägsen grepp, väghållning och stabilitet på både torra och våta vägar.
Goodyear och Maserati har båda jobbat med virtuella simuleringsmetoder för att utveckla OE-däckspecifikationen för GranTurismo. Användningen av simulering minskar antalet fysiska prototyper och gör däckutvecklingsprocessen mer hållbar. Den här tekniken är också kostnadseffektiv, då den samlar in enorma mängder data utan att behöva skapa flera versioner av fysiska prototypdäck.
Stefano Sangermano, Model Chief Engineer på Maserati, uttryckte sin uppskattning för samarbetet med Goodyear: “Vi är riktigt nöjda med samarbetet som vi har utvecklat med Goodyear för nya GranTurismo. Deras anpassade Eagle F1 SuperSport är det perfekta tillvägagångssättet för vår nya modell, och utvecklingen med virtuella simulationer har varit till stor hjälp då det underlättat arbetet mellan FoU-teamen i våra företag.”
Hans Vrijsen, Managing Director OE på Goodyear, framhävde vikten av att använda simulationer för att ta fram däck- och fordonsmål, begränsa däckdesignens omfattning och reducera antalet fysiska utvecklingsloopar: “Goodyear strävar efter att omfamna nya teknologier och metoder. Projektet med Maserati är en fallstudie för vad som komma skall.”
Nästa års Maserati GranTurismo kommer att utrustas med 265/30ZR20 (94Y) XL MGT på framaxeln och 295/30ZR21 (102Y) XL MGT på bakaxeln från Goodyears Eagle F1 SuperSport-sortiment.