Tyst vinter med SoundComfort enligt undersökning av Goodyear

Goodyear soundcomfort

Goodyear presenterar nu vinterdäck för den nordiska marknaden med SoundComfort-teknologin. Efter implementering av tekniken i sommardäcken nu bilförare kunna njuta av en tystare och mer bekväm resa även på vintern. I år firar Goodyear 120 år av innovation och målet har alltid varit att flytta fram gränserna för däckinnovationer. Tillgängligheten av SoundComfort-teknologin i både sommar- och vinterdäck uppges vara ett bevis på detta.

Ljudnivån viktig faktor
Att många föredrar säkra däck är knappast någon nyhet. Men hur många bryr sig egentligen om hur mycket däcket låter? Var tredje svensk anser att däckets ljudnivå är mycket viktigt. Det visar en undersökning som Gfk Norm utfört på uppdrag av Goodyear. Undersökningen visar också att svenskar ser flera fördelar med tystare däck. Så många som 69 procent anser att det ger bättre komfort och 24 procent menar att de reducerade ljudnivåerna minskar stress. Desto fler, 43 procent, anser också att lägre ljudnivåer bidrar till en säkrare körning.

SoundComfort-teknologin till vinterdäck
Tekniken från Goodyear som kan minska ljud och buller inne i bilen med upp till 50 procent[1] lanseras nu i ett stort urval av Goodyears vinterdäck däribland nordiska friktionsdäck och dubbdäck. Ett inre skumlager i däcken bestående av polyuretanskum med öppna celler gör att ljudet som uppstår i kupén vid däckens kontakt med vägbanan minskas med upp till 4 dBA[1]. Något som har en betydande påverkan när det gäller komfort inne i bilen. Den tystare kupén gör bilresan betydligt mer bekväm och avkopplande för förare och passagerare som lättare kan lyssna på musik eller prata under färden. Skummet är lätt nog att inte påverka miltal, rullmotstånd eller maxhastighet. Totalt kommer tekniken till 52 nordiska vinterdäck.

Dubbdäck
UltraGrip Ice Arctic – Dubbteknologi för bättre grepp och kortare bromssträcka på is
UltraGrip Ice Arctic är ett dubbdäck särskilt framtaget för att möta det tuffa vinterklimatet i de nordiska länderna. Goodyears avancerade dubbteknologi med sin innovativa form och kropp, gör att dubben behåller sin riktningsposition och sitt effektiva grepp på is. För att få bättre väggrepp har dubben utformats med en vass framkant som ger bättre grepp på is vid acceleration. Utformningen ger dubben stabilitet och har en bredare bakkant som gör inbromsningen mer effektiv. UltraGrip Ice Arctic finns tillgänglig i 58 dimensioner mellan 13 och 19 tum, varav 15 dimensioner med SoundComfort-teknologi.

UltraGrip Ice Arctic SUV – Avancerad dubbdäcksteknologi ger ökat väggrepp för kontroll på snö och is
Med en unik dubbdäcksteknologi hanterar UltraGrip Ice Arctic SUV Europas nordligaste regioner där temperaturen en normal vinterdag kan sjunka långt under -15°C. Däcket presterar även på varmare vinterdagar då slitbanan är utformad för att kunna fånga upp snö samtidigt som de djupa mönsterspåren underlättar förmågan att frigöra sig från snö, slask och väta vilket maximerar däckets grepp och motstånd mot vattenplaning. UltraGrip Ice Arctic SUV finns tillgänglig i 48 dimensioner mellan 15 och 20 tum, varav 11 dimensioner med SoundComfort-teknologi.

Nordiska friktionsdäck
UltraGrip Ice 2 – Nordiskt dubbfritt däck och flerfaldig testvinnare*
UltraGrip Ice 2 är ett dubbfritt däck som är anpassat för nordiska vinterförhållanden. Däcket har utvecklats för att leverera stabil prestanda med förbättrat grepp och inbromsning-sförmåga på snö och is samt förbättrad prestanda på både vått och torrt väglag. ”Active Grip”-teknologin optimerar kontakten mellan väg och däck på mycket hala underlag. Tack vare däckets raka sajpningar som gräver sig ner i underlaget presterar däcket väl vid grepp och inbromsning på snö och is. UltraGrip Ice 2 finns tillgänglig i 55 dimensioner mellan 13 och 19 tum, varav 15 diemensioner med SoundComfort-teknologi.

UltraGrip Ice SUV – levererar hög prestanda på snö och is för SUV:ar under extrema vinterförhållanden
UltraGrip Ice SUV-däckets mjuka blandning bibehåller hög flexibilitet vid mycket låga temperaturer, vilket ger lägre styvhet och bättre vidhäftning för optimala köregenskaper med starkt grepp på is och snö. Vid sidan av att däcket anpassades för snö- och istäckta vägar tittade Goodyear närmare på de specifika kraven för SUV:ar. Dessa fordon är tyngre, vilket ökar belastningen på däcket, och särskilda egenskaper krävs för att säkerställa grepp och väghållning. Här spelar ActiveGrip Technology en viktig roll. Dessutom har slitbanemönstret anpassats för SUV:ar, så att det ger optimal bromsförmåga och drivgrepp på snöiga och isiga vägar. UltraGrip Ice SUV är utrustat med TOP Indicator Technology: en snösymbol på däcket som gradvis försvinner och visar när däcket behöver bytas ut. UltraGrip Ice SUV finns tillgänglig i 37 dimensioner mellan 16 och 20 tum, varav 11 dimensioner med SoundComfort-teknologi.

Europeiska friktionsdäck
UltraGrip Performance – levererar utmärkt grepp för europiska vintervägar
Däcket består av tätt sammankopplade sajpningar och ett avancerat slitbanemönster vilket gör att varje yta på alla block har en hög prestanda på vinterväglag. UltraGrip Performance är speciellt framtaget för europeiska vintervägar och levererar ett utmärkt grepp. Däckets hydrodynamiska kanaler ger också bättre motstånd mot vattenplaning samtidigt som de främjar bortledning av vatten och slask. UltraGrip Performance finns tillgänglig i 86 dimensioner mellan 15 och 22 tum, varav 5 dimensioner med SoundComfort-teknologi.

UltraGrip Performance SUV – Optimalt vägkontaktmönster till SUV
Låsande sajpningar och slitbanemönster ger UltraGrip Performance SUV en bättre balans mellan väghållningen på torr väg och prestanda i snö. ActiveGrip-tekniken ger däcket bättre grepp och bromsegenskaper samtidigt som den SUV-optimerade placeringen av sajpningar och block medför att blocken nu är vinklade istället för att vara helt raka vilket ger bättre grepp på snö. UltraGrip Performance SUV finns tillgänglig i 37 dimensioner mellan 16 och 21 tum, varav 4 dimensioner med SoundComfort- teknologi.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Gfk Norm i december 2017 – januari 2018 och har besvarats av 614 svenskar genom en webbenkät.

[1] Beroende på fordonstyp, dess hastighet och vägytan. Baserat på mätningar inuti fordonet, på väg, testat i februari 2018, januari 2018, november 2017 och oktober 2011 av Goodyears ingenjörer i Luxemburg. Däckstorlek: 225/55R17 på VW Passat Alltrack och Ford Kuga och 255/45R18 på Audi A7.

* Goodyear UltraGrip Ice 2 testvinnare bland nordiska friktionsdäck i Teknikens Värld, 22/2017, 205/60R16, Aftonbladet Bil, 7/2017, 205/60R16, Teknikens Värld, 22/2016, 205/55R16, en av två testvinnare i Tekniikan Maailma 17/2014, Tehnikamaailm 10/2014, Motor 5/2014, 205/55R16 94T, 12 friktionsdäck i testet. Bäst i test bland 7 friktionsdäck i Aftonbladet Bil 6/2014 och Teknikens Värld 22/2014, 205/55R16 94T.

Profilbild
About Joakim Held 781 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!