Trots att det redan nu råder vinterväglag i delar av Sverige väntar många med att byta däck till 1 december, då man enligt lag måste ha vinterdäck om det råder vinterväglag. Detta trots att plötsliga väderförändringarna kan innebära långa köer för däckbyte eller ännu värre – allvarliga trafikolyckor.
Men det räcker inte att bara byta däck – man måste också komma ihåg att efterdra hjulbultarna efter 5-10 mils körning. Varje år lossnar nämligen hundratals hjul på de svenska vägarna, enligt siffror från försäkringsbolaget Trygg-Hansa.
– Att byta däck är relativt enkelt, men känner man sig osäker bör man ta professionell hjälp, det är några väl investerade hundralappar. Var dock inte ute för sent, köerna blir oftast långa vid ett plötsligt snöfall och när 1 december närmar sig, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.
Det livsfarliga misstaget
Ett vanligt och livsfarligt misstag är att glömma bort att efterdra hjulbultarna en tid efter däckbytet. Enligt siffror från Trygg-Hansa lossnar uppskattningsvis 100–150 hjul varje år för deras kunder, vilket kan vara livsfarligt om det exempelvis sker i hög fart på en motorväg.
– Att efterdra hjulbultarna är extremt viktigt, oavsett om man själv bytt däcken eller om man tagit hjälp av en verkstad. Det är enkelt och behöver bara göras en gång efter ungefär 5–10 mils körning med hjälp av ett fälgkors eller ännu hellre en momentnyckel. Är man osäker på hur man gör kan man alltid kontakta en verkstad, säger Stefan Brala.
Godkända däck efter den 1 december är både dubbade och odubbade vinterdäck samt allrounddäck, med markeringen M och S (Mud & Snow). Många använder så kallade allrounddäck året runt. Men trots sitt namn kan de utgöra en säkerhetsrisk.
– I ett land som Sverige med stora väderskillnader mellan årstiderna råder det ingen tvekan – ur trafiksäkerhetssynpunkt är vinterdäck, helst dubbade, att föredra framför allrounddäck. Se också till att däcken har minst tre millimeters mönsterdjup, men gärna mer, säger Stefan Brala.