Tappade hjul orsakar hundratals olyckor årligen
Tappade hjul på vägarna är ett allvarligt säkerhetsproblem som årligen leder till omkring 900 trafikolyckor i Sverige, enligt en nyligen publicerad rapport från Svenska däcksäkerhetsrådet. Undersökningen, som genomfördes våren 2023 och involverade över 5 000 deltagare, pekar på att många av dessa olyckor skulle kunna undvikas med bättre rutiner vid däckskifte.
Cecilia Blom Hesselgren från Bilprovningen understryker vikten av korrekta arbetsmetoder vid däckbyte. Hon betonar att det handlar om att hålla rent, dra åt lagom hårt och kontrollera att bultar eller muttrar är korrekt åtdragna efter en kortare färd. Hennes råd återspeglas av Peter Norlin från Däck-, Fälg- och Tillbehörleverantörernas Förening som framhäver behovet av att kontrollera hjulen några mil efter däckbytet för att upptäcka och åtgärda eventuella fel vid montaget.
En faktor som bidrar till problemet är stressen inom däckbranschen, speciellt under de intensiva skiftesperioderna på våren. Lasse Dahlqvist från Däckspecialisternas Riksförbund pekar på att den begränsade skiftestiden inte bara skapar svårigheter för verkstädernas personal utan även ökar risken för misstag som kan leda till tappade hjul.
De trafiksäkerhetsrisker som följer av tappade hjul är inte de enda problemen. Enligt undersökningen ledde sex av tio av dessa incidenter till skador på fordonen, varav två av tio var allvarliga nog att kräva bärgning. Anders Ydenius från Folksam påpekar även att tappade hjul kan leda till höga kostnader för både bilister och försäkringsbolag och framför allt, en förhöjd risk för personskador.
Som svar på dessa utmaningar har däckbranschen uppdaterat sina råd för däckskifte på personbilar. Dessa nya riktlinjer, som syftar till att minska antalet olyckor relaterade till felaktigt monterade hjul, kommer att spridas både inom branschen och till allmänheten.
Svenska däcksäkerhetsrådet, som står bakom rapporten, fungerar som ett forum för kunskapsutbyte relaterat till däck och trafiksäkerhet. Med deltagare från bland annat däck- och fälgbranschen, Trafikverket, Transportstyrelsen, och Bilprovningen, samt akademiska institutioner, bidrar rådet till en viktig dialog kring säkerhet och hållbarhet i trafiken.