Svenskarna vill till verkstaden dygnet runt
Bilbranschens butiker och verkstäder har vanligtvis bara öppet mitt på dagen, men nästan hälften av kunderna kommer nu efter kl. 16, visar undersökning bland bilägare på verkstadsportalen autobutler.se
Butiker på nätet har i princip öppet dygnet runt, vilket har gett nya konsumtionsmönster som nu även sprids till tjänstesektorn. Från att potentiella kunder för bara några år sedan kontaktade sin lokala bilmekaniker under ordinarie öppettider, så senarelägger nu bilägare kontakten med verkstaden fram till kvällen. 44,7 procent av alla besök på autobutler görs nu under timmarna då de analoga verksamheterna släkt butiken och gått hem för dagen.
– Fram till 2016 var bilreparationer något man ägnade sig åt 8-16. Men så är det inte längre. I dag sker över 40 procent av alla bilägarbesök på autobutler efter vanlig arbetstid – oftast på kvällen, förklarar Christian Legêne, som är vd på autobutler. Han ser samma tendens som exempelvis resebranschen upplevt, där konsumenterna sedan länge lämnat de fysiska butikerna för att på egen hand hitta resor, genomföra komplicerade köp och göra bokningen online.
– Jag tror att om fyra år kommer 60-75 procent av alla verkstadsbokningar göras online under kvällstid och på tidpunkter då stora delar av bilbranschen i dag har stängt.
Digitalt vana konsumenter leder till nya rutiner
Trots att många bilverkstäder vanligtvis bara har öppet för kundmottagning och offertförfrågningar mellan 8-16 visar siffrorna från autobutler att en stor grupp potentiella kunder vill komma i kontakt med verkstäderna under andra tider på dygnet.
– Konsumenter har en tydlig förväntan om att komma i kontakt med bilverkstäderna under dygnets alla timmar. Om inte bilbranschen snabbt ställer om, kommer vi se fler helt nya verksamheter som slår sig in på denna miljardmarknad, säger Legêne. Han pekar på att det redan finns verkstäder som helt ställt om efter bilägarnas dygnsrytm genom att ha inrättat flera skift för att kunna reparera bilar på kvällen eller natten.
FAKTA
Bilägare letar fortfarande verkstad under vanliga öppettider. Men i dag är det nästan lika många besökare kl. 20 eller 21 som under mitt på dagen. Det beror på att bilägare vant sig vid tjänster som har öppet dygnet runt. Totalt letar 55,3 procent av bilägarna efter verkstad under standard öppettider medan 44,7 procent vill komma i kontakt med en verkstad efter stängningstid.
Tid på dygnet |
Besök |
8 |
4,9% |
9 |
5,9% |
10 |
6,2% |
11 |
6,4% |
12 |
6,3% |
13 |
6,4% |
14 |
6,4% |
15 |
6,4% |
16 |
6,4% |
17 |
6,2% |
18 |
5,7% |
19 |
5,7% |
20 |
5,5% |
21 |
5,2% |
22 |
4,4% |
23 |
2,9% |
0 |
1,6% |
1 |
0,8% |
2 |
0,5% |
3 |
0,4% |
4 |
0,4% |
5 |
0,7% |
6 |
1,6% |
7 |
3,1% |